trener sprzedaży, trener biznesu, coach sprzedaży, szkolenia dla handlowców, szkolenia dla sprzedawców, szkolenia z negocjacji, indywidualny trening sprzedaży, kurs ze sprzedaży, coaching handlowców, coaching sprzedawców, pozyskiwanie klinetów, prospecting, warsztat dla handlowców, warsztat dla sprzedawców, standardy sprzedaży, Maciej Kozubik
Zwrot z inwestycji w coaching (ROI)

Zwrot z inwestycji w coaching (ROI)

Zwrot z inwestycji w coaching (ROI)

Czy zwrot z inwestycji w coaching na poziomie 700% jest możliwy? Tak jest. Zdarzają się nawet większe. Tego dowiesz się, czytając ten artykuł.

Coaching pojawił się na polskim rynku edukacyjnym kilkanaście lat temu. Ponieważ nie ma prawnych regulacji, doszło do sytuacji, w której każdy może zostać coachem, a swoją działalność nazywać coachingiem. Problem pojawia się, gdy usługa nazywana coachingiem nie ma z nim nic wspólnego. W takich wypadku, zamiast pomagać może przynieść więcej strat niż pożytku.

W sytuacji, gdy coaching jest prowadzony zgodnie z zasadami profesji (np. zgodnie ze standardem ICF – International Coach Federation) może przynieść fenomenalne wyniki.

Czy zastanawiałeś się nad fenomenem coachingu, który może dać 700% zwrotu z inwestycji? Z tego tekstu dowiesz się:

  • Jakie efekty daje coaching?
  • W jakich obszarach najczęściej stosuje się coaching w firmach?
  • Obszarach wpływu coachingu na wyniki organizacji?
Zwrot inwestycji w coaching

Zwrot z inwestycji w coaching

Czym jest coaching?

Coaching to skuteczna metoda rozwoju ludzi w pewnych obszarach, u której podstawy znajdują się pytania, a nie jak się często wydaje sugestie i rady.  Celem w coachingu jest przekuwanie strategii porażki, na strategię sukcesu, dlatego też w procesie coach nie zajmuje się treścią, a właśnie tą strategią. Coach jest specjalistą procesu coachingowego, a nie tematyki, jakiej dotyczy coaching. Tu ekspertem jest klient.

Jaki jest zwrot z inwestycji w coaching?

Według badań przeprowadzonych przez Association Resource Centre Inc i PricewaterhuseCooper LLP (PwC) zwrot z inwestycji w coaching (ROI) prezentuje się następująco:

  • 86% pytanych organizacji ma dodatni zwrot z inwestycji.
  • 19% respondentów wskazała na 50-krotny zwrot z inwestycji (ROI na poziomie 5000%).
  • 28% organizacji zauważyło zwrot większy niż 1000%, ale niższy niż 5000%.
  • Mediana (wartość środkowa) to 700%.

Mediana na poziomie 700% wskazuje, że takiego poziomu zwrotu inwestycji w coaching może oczekiwać firma, inwestując w swoich pracowników.

Wpływ coachingu na efektywność organizacji

Na wyniki finansowe oraz na kulturę organizacji ma wpływ coaching, co pokazują, wspomniane wyżej badania ARC Inc oraz PwC z roku 2009. Prezentuje się to w następujący sposób:

  • 33% wpływ na ogólną poprawę.
  • Lepsza poprawa pracy zespołowej na poziomie 13%.
  • Poprawa komunikacji o 9%.
  • Lepsze wyniki/poprawa umiejętności w 7%.
  • W 6% wzmocnienie umiejętności przywódczych.

Wnioski z badania można wyciągnąć następujące:

  • Wykorzystanie coachingu miało wpływ na korzyści finansowe.
  • Coaching wpłynął na poprawę komunikacji.
  • Coachingowe wzmocnienie umiejętności przywódczych wpłynęło na wzrost efektywności i jakość pracy.

„Mediana firm w obszarze coachingu: biznes, executive i przywództwo jest jeszcze wyższe, na poziomie 1150%. Badanie ukazujące wysoki poziom zadowolenia uczestników coachingu (coachee), na pytanie, czy powtórzyliby to doświadczenie, 96% z nich odpowiedziało twierdząco.” (Joanna Flanegan, ROI z coachingu w organizacji – co sprawiło, że coaching przynosi lepsze rezultaty niż najlepsze szkolenie?)

Dlatego skorzystaj z oferty coachingowej skierowanej do przedsiębiorców i menadżerów. Pamiętaj, że coaching jest wykorzystywany do wzmocnienia efektów szkolenia, w szczególności realizowanych przeze mnie.

Chce umowic coaching e1629138376112

Opracowanie na podstawie raportu: ROI z coachingu w organizacji – co sprawiło, że coaching przynosi lepsze rezultaty niż najlepsze szkolenie? Joanna Flanegan oraz PwC Global Consumer Awareness Study International Coach Federaton (2010), Association Resource Centre Inc., PricewaterhuseCooper LLP (PwC), ICF Global Coaching Client Study (2009).

Znalazłeś w tekście: „Zwrot z inwestycji w coaching (ROI)” elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy, potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia.

Maciej Kozubik 3Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Sprzedaży i Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami w ramach firmy Grupa Kozubik i Partnerzy.

Dlaczego szkolenia i coaching są ważne?

Dlaczego szkolenia i coaching są ważne?

Dlaczego szkolenia i coaching są ważne?

 

W obliczu niezwykle szybkich zmian i przeobrażeń znaczenia nabiera pojęcie “organizacji uczącej się”, czyli takiej, która posiada umiejętność zdobywania nowej wiedzy oraz modyfikowania swoich działań w odpowiedzi na potrzeby i zmiany zaistniałe na rynku. Postanowiłem odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego szkolenia i coaching są ważne?

Dlaczego szkolenia i coaching są ważne?

Dlaczego szkolenia i coaching są ważne?

Biorąc pod uwagę fakt, iż współczesne funkcjonowanie w biznesie wymaga ciągłego dokształcania i rozwoju, nie trzeba chyba nikomu udowadniać, że warto inwestować w szkolenia i coaching. Zmiany zachodzące w gospodarce i ich tempo zmuszają firmę do inwestycji w kapitał ludzki, czyli pracowników. Źródło konkurencyjności i efektywności to przede wszystkim pracownicy z adekwatną wiedzą i kompetencjami.

Dlaczego oferuję szkolenia i coaching?

 

  1. Szkolenia umożliwiają podniesienie jakości wykonywanej pracy oraz utrzymanie profesjonalnego poziomu realizowanego zadania. Przeszkolony pracownik ma szansę poprawić ilość i jakość swoich wyników, a także zmniejszyć liczbę błędów.
  2. Uczestniczenie w szkoleniach daje możliwość zdobycia praktycznych umiejętności (szkolenia) oraz korzystania z wypracowanych już doświadczeń (można to osiągnąć dzięki warsztatom i treningom biznesowym).
  3. Szkolenie wzmaga identyfikację pracowników z firmą poprzez zrozumienie jej strategii i celów działania. Wpływa na umiejętności kierownicze kadry menedżerskiej, co owocuje wzrostem motywacji oraz wydajności pracowników (pod warunkiem, że menadżer zdobył wiedzę i umiejętności jej wykorzystania).
    Dlaczego szkolenia i coaching są ważne?

    Dlaczego szkolenia i coaching są ważne?

     

  4. Wielu pracowników dzięki uczestnictwu w szkoleniach i coachingu ma możliwość zaspokajania swoich potrzeb samorealizacji i budowania ścieżki rozwoju zawodowego. Szkolenie i coaching jest często postrzegane jako forma nagrody i wyróżnienia, co pełni w tym przypadku również funkcję motywacyjną.
  5. Wiedza zdobyta w trakcie szkoleń pomaga pracownikowi spojrzeć z dystansu na swoją pracę, stanowisko, swoje codzienne działania, wzbogaca zasób kompetencji dając możliwość podejmowania coraz trudniejszych wyzwań. Coaching może to jeszcze wzmocnić.
  6. Szkolenia mogą mieć również znaczenie w procesie fluktuacji kadr. Dokształcanie i przekwalifikowanie stanowią alternatywę dla zwolnień pracowników.
  7. W dobie ciągłych zmian i przystosowywania się do nich, szkolenia oraz wsparcie coachingowe okazują się lekarstwem na wszelki lęk i opór przed nowością. Boimy się tego, czego nie rozumiemy. Punktem wyjścia do dalszego rozwoju istniejącego zespołu może być Team Coaching.
  8. Polityka inwestowania w szkolenia i coachingi jest istotna z punktu widzenia zewnętrznego wizerunku organizacji, która dba o swoich pracowników, pozwala im się rozwijać, co przekłada się bezpośrednio na sukces finansowych wszystkich zainteresowanych.
  9. Stopa zwrotu z coachingu (ROI)– mediana zwrotu z coachingu w biznesie wynosi 700% (źródło: Badania ARC, PwC, ICF Global Coaching Study 2009)

Podsumowanie

 

Warto wspomnieć, że inwestowanie w szkolenia pracownika ma korzystny skutek dla firmy w sytuacji, gdy jest ono ściśle powiązane z funkcjonującym systemem motywacyjnym. Wówczas zmniejsza się ryzyko utraty osoby, w którą zainwestowano. Już wiesz  dlaczego szkolenia i coaching są ważne. Jeśli potrzebujesz więcej informacji zapraszam do kontaktu. Możesz skorzystać z formularza kontaktowego znajdującego się TU!

Znalazłeś w tekście: “Dlaczego szkolenia i coaching są ważne?” elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia.

 

Maciej Kozubik Trener sprzedaży

Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami, w ramach firmy Grupa Kozubik i Partnerzy.

 

Jak mogę pomóc Tobie i Twojej firmie? Zapraszam do kontaktu.

Komentarze (5)

  • Damian
    22 czerwiec 2015 o 14:18 |
    Dzięki szkoleniom podnośmy swoje kwalifikację, zdobywamy wiedzę niezbędną do osiągnięcia kolejnego szczebla w karierze zawodowej.
    Ja lubię słuchać audio coachingów które motywują to realizowania siebie i nie poddawania się mimo upadku.
    odpowiedź
    • Maciej Kozubik
      22 czerwiec 2015 o 18:18 |
      Gratuluję Damianie. Pamiętaj, że liczy się ile razy upadłeś, ważne, że wstajesz i wyciągasz wnioski. Uczymy się przez całe życie, czas minie, nawet gdy nic nie zrobisz. Masz wolną wolę, dlatego działaj i osiągaj swoje cele, bo sam motywacja nie wystarczy. Jest ci ona potrzebna aby zacząć, do osiągnięcia celu potrzebujesz wytrwałości i nawyków ludzi sukcesu.
      odpowiedź
  • ewelina1
    21 październik 2015 o 10:06 |
    Coachingi są bardzo przydatne dla każdego, nie tylko dla przedsiębiorców i sprzedawców, bo pomagają uświadamiać sobie wiele rzeczy i wyznaczać sobie cele zarówno życiowe jak i w karierze. Dużo jednak zależy od coacha, na ile jest profesjonalny i doświadczony.
    odpowiedź
  • Charger
    04 marzec 2016 o 17:46 |
    Coaching z pewnością może być dobry, ale aktualnie to pojęcie jest tak często stosowane, że przyznam, że nie wiem jak dokładnie można je zdefiniować. Niemal każde szkolenie już podpina się pod coaching. Natomiast oczywiście trudno byłoby podważać zasadność prowadzenia szkoleń we firmach, które mają na celu zwiększenie sprzedaży czy jakości obsługi klienta.
    odpowiedź
    • Maciej Kozubik
      08 marzec 2016 o 18:46 |

      Coaching jest procesem w którym coach działa z indywidualną osobą, celem tego działania jest poprawa efektywności lub przezwyciężenie czynników hamujących rozwój. Dzięki coachingowi klienci wyznaczają cele, które są źródłem siły i motywacji. Poprawiają efektywność swoich działań, podejmują trafniejsze decyzje i pełniej korzystają ze swoich umiejętności, mają po prostu szczęśliwsze życie. Cechy charakterystyczne coachingu zgodnie z Międzynarodową Federacją Coachów (ICF), jako dyscypliny:

      1. jest dobrowolny;
      2. wyklucza jakąkolwiek dyrektywność np. ze strony coacha;
      3. pomaga ludziom uczyć się, a nie jest po to, by ich uczyć;
      4. jest zbudowany na bazie pytań;
      5. pobudza do myślenia;
      6. dokonuje się w atmosferze szacunku i pełnej akceptacji dla wartości klienta;
      7. prowadzi do świadomego dokonywania zmian;
      8. skupia się na osiąganiu celów.

      Należy pamiętać, że coaching dotyczy osób, które mają wiedzę i umiejętności jednak stoją przed nowym wyzwaniem. Jeśli ktoś nie ma wiedzy potrzebuje szkolenia nie coachingu. W przypadku zarządzania sytuacyjnego coaching stosuje się u pracowników na poziomie S3 i S4 na S1 i S2 szkolenie.

      Poziomy zarządzania sytuacyjnego:
      Instruowanie (S1) – Lider przekazuje pracownikowi dokładne instrukcje, co i jak zrobić.
      Sprzedawanie (S2) – Lider wciąż zapewnia informacje i porady, jednak opiera się to na procesie komunikacji z pracownikiem. Przełożony “sprzedaje” przekaz, aby uzyskać wsparcie zespołu.
      Wspieranie (S3) – Lider skupia się mniej na celach, a bardziej na utrzymaniu pozytywnych relacji. Lider współpracuje z zespołem, dzieląc z podwładnymi odpowiedzialność za realizację celów.
      Delegowanie (S4) – Lider przerzuca większość obowiązków oraz odpowiedzialności na pracownika lub zespół. Przełożony monitoruje postęp prac, jednak zespół nie jest zaangażowany w proces podejmowania decyzji.

       

Wartości. Podstawa efektywnego procesu coachingowego.

Wartości. Podstawa efektywnego procesu coachingowego.

Wartości. Podstawa efektywnego procesu coachingowego.

„Wartości to przedmioty i przekonania, determinujące względnie podobne przeżycia psychiczne i działania jednostek. W rozumieniu kulturowym wartości to powszechnie pożądane w społeczeństwie przedmioty o symbolicznym charakterze oraz powszechnie akceptowane sądy egzystencjonalno-normatywne (orientacje wartościujące). Pojęcie wartości wywodzi się z języka niemieckiego od słów Wert i Wuerde, które oznaczają godność, honor, powagę lub godny i wartościowy” (http://pl.wikipedia.org/wiki/Warto%C5%9Bci)

Wartości były, są i będą istotnym elementem decydującym o powodzeniu lub porażce. Dlaczego tak się dzieje? Jak zbadać wartości? Jak je wykorzystać w procesie coachingowym? Na te i inne pytania mam zamian odpowiedzieć w tym artykule.

Wartości. Podstawa efektywnego procesu coachingowego.

Jakiś czas temu zauważyłem, że poziom skuteczności działania zależy od przekonania co do słuszności samego działania i oczekiwanego wyniku. Moim zdaniem wartości stanowią fundament działania i podejmowanych decyzji. Istotnie wpływają na to co robisz i co robią twoi klienci coachingowi (coachee). Czym więcej wiesz, na temat wartości, tym łatwiej jest wyznaczyć kierunek działania. To jest powód dlaczego w swojej pracy coachingowej od dłuższego czasu zaczynam od określenia wartości jakimi kieruje się klient. Pomaga mu to w procesie samopoznania i zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu.

Tomy Stoltzfus w swojej książce Sztuka zadawania pytań w coachingu. Jak opanować najważniejszą umiejętność coacha? (Stoltzfuz T., Sztuka zadawania pytań w coachingu. Jak opanować najważniejszą umiejętność coacha? Wyd. Aetos Media, Wrocław 2012) podkreśla, że wartości są podstawą postępowania i proponuje skorzystanie z dwóch serii pytań. Pierwsza dotyczy odkrywania systemu wartości. Druga sprawdzeniu oceny coachee (klienta), czy ma miejsce zgodność z definicja wartości. Prezentuje to tabela nr 1.

Tabela nr 1

Pytania odkrywające system wartości

  1. Jakie są twoje najważniejsze wartości?

  2. Wymień rzeczy, których utrata sprawiłaby, że twoje życie stałoby się nie do zniesienia. Uzasadnij.

  3. Na jakich fundamentach opierasz swoje najważniejsze decyzje?

  4. Co jest dla ciebie najważniejszą inwestycją (czas, pieniądze, … uzasadnij)

  5. Z czego jesteś najbardziej dumny? Uzasadnij.

  6. Co cię ekscytuje w życiu? Uzasadnij.

Ocena zgodności

  1. Na czym w tej dziedzinie ci najbardziej zależy?

  2. Dla jakiej sprawy jesteś gotów się poświęcić?

  3. Co jest wyjątkowe w twoich wartościach?

  4. … to dosyć ogólne stwierdzenie. Proszę nadaj temu indywidualny charakter.

  5. Jak praktycznie wcielasz w życie te wartości?

  6. Podsumuj to jednym zdaniem

  7. Które elementy podsumowania uważasz, że należy jeszcze rozwinąć?

Tabela nr 1. Opracowanie własne na podstawie: Stoltzfuz T., Sztuka zadawania pytań w coachingu. Jak opanować najważniejszą umiejętność coacha? Wyd. Aetos Media, Wrocław 2012, str. 57

Celem tego ćwiczenia jest określenie i zrozumienie wartości jakimi kieruj się klient. Zaproponowane pytania można dowolnie modyfikować i należy je dostosowywać do klienta i etapu samego procesu. Warto pamiętać, że próby pomocy w odkryciu wartości podczas sesji zerowej3 może nie być dobrym pomysłem. Dlaczego? Ponieważ z dużą doza prawdopodobieństwa sądzę, że brakuje jeszcze odpowiedniego poziomu zaufania.

Jeżeli klient oczekuje bardziej schematycznego procesu można zastosować rozwinięcie ćwiczenia koło życia / koło pracy.

Koło życia – nazwa narzędzia coachingowego (testu) w postaci graficznego przedstawienia ważnych obszarów aktywności badanej osoby. Określone w ten sposób preferencje (poziom własnej satysfakcji) pozwala coachowi lub samej osobie zorientować się w osiągniętych postępach (zmianach). Test ten może być powtarzany wielokrotnie w z góry zaplanowanym czasie. (za http://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%82o_%C5%BCycia_(coaching) – emisja z dnia 18-11-2014)

Koło życia / koło pracy

koło pracy

Źródło: Vickers A., Bavister S., Coaching, Helion 2007, str. 322

 

 

Klient określa w kilku, zwykle 8, obszarach słowa i całe zwroty, które kojarzą mu się z daną kategorią. Zwykle klient koncentruje się na kategorii, na której mu najbardziej zależy. Odradzam, na początkowym etapie, zachęcać klienta do wartościowania, przyporządkowania i oceny swoich pomysłów. Lepiej inspirować pytaniami otwartymi. Na końcu doprecyzuj korzystając z pytań znajdujących się w tabeli nr 1.

Innym sposobem odkrycia systemu wartości klienta jest wręczenie mu skróconej listy uczuć i emocji (tabela nr 3). Możesz poszukać innej lub stworzyć własną. Następnie klient zaznacza sformułowania, które są mu bliskie. Z pośród wszystkich wybranych niech wybierze 8 które są mu najbliższe. Kolejnym krokiem jest zdefiniowanie wartości dla tych emocji (np. Które słowa najlepiej oddają twoje ideały? Które słowa najdokładniej wyrażają to na czym ci najbardziej zależy?).

Tabela nr 2

Życie osobiste

Życie zawodowe

Praca i kariera

Pieniądze i finanse

Zdrowie i sprawność fizyczna

Rodzina i przyjaciele

Środowisko fizyczne

Rozwój osobisty i zawodowy

Rozrywka i czas wolny

Partner / małżonek

Przywództwo

Rozwiązywanie problemów

Planowanie i opracowanie budżetu

Praca zespołowa

Delegowanie zadań

Komunikacja

Zarządzanie zmianą

Zarządzanie sobą w czasie

Tabela nr 2. Opracowanie własne na podstawie: Vickers A., Bavister S., Coaching, Helion 2007, str. 319-321

Kolejnym krokiem może być połączenie tego ćwiczenia z elementami z tabeli nr 2. Możesz powiedzieć klientowi następujące słowa: z poniższej listy w tabeli nr 3. dopasuj je do 8 obszarów swojego życia zawodowego lub / i osobistego.

Tabela nr 3. Skrócona lista uczuć i emocji.

Skrócona lista uczuć i emocji

Tabela nr 3. Skrócona lista uczuć i emocji. Opracowanie własne

 

Równie użytecznym narzędziem do pracy z wartościami jest Arkusz hierarchii wartości znajdujący się w Coaching. Zbiór narzędzi wspierania rozwoju, autorstwa Łukasza Marciniaka oraz Sylwii Rogala – Marciniak (Marciniak Ł., Rogala – Marciniak S., Coaching. Zbiór narzędzi wspierania rozwoju. Wyd. Wolters Kluwer Polska, 2012). Zgodnie z sugestią autorów ćwiczenie służy identyfikacji wartości klienta, ich uporządkowaniu oraz umożliwia określenie celów rozwojowych zgodnych z deklarowanymi wartościami.

Klient ma przeczytać całą listę znajdująca się w tabeli nr 4. W kolejnym kroku wybiera z niej te które są mu bliskie. Jeśli jakiś brakuje dopisz własne i / lub zachęć klienta do zrobienia tego samego, jeśli jest taka potrzeba.

Tabela nr 4.  Hierarchia wartości

Hierarchia wartości

Tabela nr 4. Opracowanie własne na podstawie: Marciniak Ł., Rogala – Marciniak S., Coaching. Zbiór narzędzi wspierania rozwoju. Wyd. Wolters Kluwer Polska, 2012, str 215 -216

Aby poprawić efektywność ćwiczenia wpisz wybrane wartości do poszczególnych części koła i oznacz poziomy satysfakcji dotyczący poszczególnych wartości – rysunek nr 1. Dzięki temu tworzysz koło pracy koło (pracy, osobiste). Ćwiczenie koło życia (pracy) zwykle tworzy się w dwóch etapach. Po pierwsze sprawdzamy jaki jest dzisiaj subiektywny poziom zadowolenia z poszczególnych obszarów. W drugim jaki jest oczekiwany. Za każdym razem sprawdzając co dany poziom oznacza. Jednocześnie zachęcam do cyklicznego wykonywania tego ćwiczenia. Jeśli zostanie ono wykonane kilka razy będzie można zaobserwować jakąś tendencję i na tej podstawie wzmocnić lub też osłabić działania.

Praca z wartościami ma istotny wpływ na motywację. Poznając wartości klienta, ich oddziaływanie na jego życie można skutecznie kierować procesem coachingowym. Docierają do podstawowych wartości klienta łatwiej jest zrozumieć jego decyzje, działania i zaangażowanie. Omówione w tym artykule narzędzia mają pomóc ci w zorganizowaniu swojej pracy w obszarze wartości, a twojemu klientowi w osiągnięciu sukcesu.

Literatura:

1. Stoltzfuz T., Sztuka zadawania pytań w coachingu. Jak opanować najważniejszą umiejętność coacha? Wyd. Aetos Media, Wrocław 2012
2. Marciniak Ł., Rogala – Marciniak S., Coaching. Zbiór narzędzi wspierania rozwoju. Wyd. Wolters Kluwer Polska, 2012
3. Vickers A., Bavister S., Coaching, Helion 2007

Teskt zostal pierwotnie opublikowany w Biuletynie Coacha (Wydawnictwo Perspektywa).

Uważasz, że coaching należy wprowadzić w Twojej firmie? Skontaktuj się ze mną, a znajdziemy sposób jak to zrobić. Więcej na ten temat znajdziesz TU!

Maciej Kozubik PFaZnalazłeś w tekście: “Wartości. Podstawa efektywnego procesu coachingowego.” elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia.

Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami.

Komentarze (2)

  • Aleksandra
    10 luty 2015 o 14:19 |
    Maćku,
    fascynujący materiał! Pisałam prace licencjacką właśnei o wartosciach i wartościowaniu i niesamowitym jest jak bardzo definiują one nasze życie i egzystencję prywatną i zawodową.
    W tej drugiej chyba najbardziej uderzające jest to, co dla jednych będzie miała ładunek pozytywny dla innych będzie doświadczeniem negatywnym.
    Pozdrawiam
    Ola
    • Maciej Kozubik
      10 luty 2015 o 20:12 |
      W swojej praktyce coachingowej zauważyłem, że bez świadomości swoich wartości, zbieżności celów z wartościami osiągnięcie szczęścia (osobistego sukcesu) należy do rzadkości. Dlatego wartości mają wspierać cele, w innym wypadku sami będziemy sabotować swoje działania. Ten tekst ma pomóc coachom w podniesieniu swoich kompetencji w pracy z wartościami. Mam też nadzieję, że przyda się osobom poszukującym swoich wartości. Dziękuję Ci Olu za wartościowy komentarz.
Celowość coachingu

Celowość coachingu

Celowość coachingu

W życiu każdej osoby pojawiają się okazje i możliwości, jednak tylko nieliczni są na tyle czujni, aby je zauważyć i na tyle zdeterminowani, aby je wykorzystać.

Czym się różnią obie grupy?

Zwykle jest to – a może aż- cel! Bez niego trudno się poruszać. Ustalenie celu jest pierwszym etapem pracy z profesjonalnym coachem.

Grupa Kozubik i Partnerzy Asysta trenerska

Celowość coachingu

Choć wiele osób nie wie na czym polega praca coacha, to uważam, że należy to zmienić. Sam spotkałem się z opiniami, że coaching to inna nazwa indywidualnego szkolenia, mentoringu, czy nawet terapia. Wielu menadżerów, ubrało w obcobrzmiące słowo – coaching, dawanie reprymendy, swoim podwładnym.

Z drugiej strony sporo domorosłych coachów pokazuje siebie jako cudotwórców, a coaching jako lek rozwiązujący wszystkie problemy. Osoby szukające łatwych rozwiązań często dają się omamić czczymi obietnicami, płacą duże sumy, a nie rzadko wpadają w jeszcze większe problemy.

Czy coaching to lekarstwo na wszystko?

Coaching nie jest dla wszystkich i nie jest panaceum (mitycznym lekiem na wszystkie choroby). Coaching to sztuka zadawania pytań. Za których pomocą klient (coachee) odkrywa swój potencjał, szerzej widzi siebie, swój biznes, a przeszkody stają się wyzwaniami.

Pracując z jednym, ze swoich, klientów zauważyłem, że odkrył on skuteczną strategię rozwoju swojej firmy. Sam pracując z coachem zacząłem myśleć bardziej kreatywnie.

Posłużę się również przykładem pomysłodawcy portalu społecznościowego. Mówi on, że dzięki coachingowi wyznaczył realne cele i ścieżki ich osiągnięcia. Co jest kluczem do formułowania strategii, nie tylko w biznesie. W tym przypadku została określona ilość użytkowników, oznaczony czas ich pozyskania. Każde kolejne działania stały się spójne z głównym celem. Istotnym okazało się również oznaczenie mocnych i słabych stron uczestników całego projektu oraz samego portalu. Bez pełnej świadomości kim się jest i dokąd się zmierza nie można poważnie myśleć o biznesie.

Pamiętaj: dobry pomysł to taki, jaki został zrealizowany!

Chcesz skorzystać z usług profesjonalnego Coacha? Skontaktuj się z Maciejem Kozubikem, kliknij TU!

Maciej Kozubik PFaZnalazłeś w tekście elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia.

Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami.

Co odróżnia coaching od innych form wspomagania rozwoju?

Co odróżnia coaching od innych form wspomagania rozwoju?

Co odróżnia coaching od innych form wspomagania rozwoju?

Life Coaching jest procesem, w którym coach działa z indywidualną osobą, celem tego działania jest poprawa efektywności lub przezwyciężenie czynników hamujących rozwój. Dzięki coachingowi klienci wyznaczają cele, które są źródłem siły i motywacji. Poprawiają efektywność swoich działań, podejmują trafniejsze decyzje i pełniej korzystają ze swoich umiejętności, mają po prostu szczęśliwsze życie.

Coaching organizacji (business coaching) skierowany jest do właścicieli firm oraz kadry zarządzającej. Przebiega on na wielu wymiarach, w szczególności w obszarach rozwojowych wskazywanych przez Klienta.

Adresowany do firm, małych i średnich przedsiębiorstw, a wykorzystywany jest do:

  1. zmian w sprawach zawodowych (nowy zakres obowiązków, awans na wyższe stanowisko, zmiana struktury organizacyjnej firmy)
  2. zdefiniowania krótko i długoterminowych celów firmy
  3. opracowania planów biznesowych
  4. poprawy komunikacji wewnątrz firmy
  5. rozwoju umiejętności rozwiązywania trudnych sytuacji z klientem lub współpracownikiem
  6. wzmocnienia efektu szkoleń i inne.

Mentoring – starszy, bardziej doświadczony kolega udziela rad. Demonstrowane przez niego zachowania stanowią wzorzec do naśladowania. Wspomaga w ten sposób rozwój kompetencji. Bardzo użyteczna metoda wdrażania do pracy nowo zatrudnionego pracownika.

Doradztwo – praca z klientem nieusatysfakcjonowanym swoim życiem (lub efektami swoich działań zawodowych), potrzebującym przewodnictwa i porady.

Terapia – praca z klientem, który potrzebuje usunięcia psychologicznych lub fizycznych symptomów. Najczęściej ukierunkowana jest na poszukiwanie w przeszłości przyczyn stanu aktualnego, aby dokonać pożądanych zmian (uwolnienia od “emocjonalnego bólu”).

Konsulting – konsultant zapewnia ekspertyzę i rozwiązuje problemy biznesowe lub pomaga w rozwoju biznesu jako całości. Konsultant ma do czynienia z nadrzędnymi organizacjami lub ich poszczególnymi częściami, a nie z jednostkami składającymi się na nie. Konsultanci mają jedynie pośredni wpływ na jednostki.

Nauczanie – nauczanie jest przekazywaniem wiedzy przez nauczyciela uczniowi. Nauczyciel wie coś, czego nie wie uczeń. Odwrotnie dzieje się w przypadku coachingu. Klient jest ekspertem i to klient zna odpowiedzi, a nie coach.
Szkolenie – zajęcia pozaszkolne mające na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych potrzebnych do wykonywania pracy, w tym umiejętności poszukiwania zatrudnienia.

On the job training – szkolenie podczas wykonywania obowiązków służbowych, praca trenera z osobą szkoloną w normalnych sytuacjach zawodowych. Trener obserwuje, dostarcza informacji, daje wskazówki i udziela rad.

Ty jakiej formy potrzebujesz? Od razu skontaktuj się ze mną i wspólnie ustalimy co będzie najlepsze dla Ciebie i Twojej firmy. Skorzystaj z tego linku.

Maciej Kozubik PFaZnalazłeś w tekście elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia.

Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami.

Jeździectwo pasja i zawód, czyli coaching w sporcie.

Jeździectwo pasja i zawód, czyli coaching w sporcie.

Jeździectwo pasja i zawód, czyli coaching w sporcie.

Rozmowa jest zjawiskiem towarzyszącym ludzkości od wieków. Dyskusja rozpoczyna i kończy wojny, umożliwia budowanie relacji, dzięki niej wyrażamy swoją osobowość. Często mobilizuje nas do działania. Coaching to świadome postępowanie, umożliwiające odkrycie siebie na nowo, ułatwia przekraczanie barier, dostrzeganie nowych możliwości, a to wszystko dzięki rozmowie. Klient po pracy z coachem jest zainspirowany i umacnia się w działaniu. Coach pracujący ze sportowcem jest uzupełnieniem trenera. Zwycięzcami są ci, którzy podążają za swoimi marzeniami i osiągają pierwsze miejsce. Mistrzami zostają ci, którzy mają umiejętności i strategię prowadzącą do zwycięstwa.

Historia rozwoju współpracy Żanety Skowrońskiej, złotej medalistki Mistrzostw Polski, Andrzeja Sałackiego, byłego Trenera Kadry Narodowej, członka zarządu Międzynarodowego Klubu Trenerów Ujeżdżania – IDTC (Internationale Dressage Trainers Club) oraz Macieja Kozubika, Coacha i Trenera Biznesu.

Zawsze chciałam jeździć konno.

Konie podobały mi się i zostały moją pasją. To najpiękniejsze zwierzęta na świecie. Moja przygoda z jeździectwem zaczęła się pewnego słonecznego dnia 1988 roku, kiedy rodzice zabrali mnie do klubu w Zbrosławicach. Na początku jeździłam rekreacyjnie, aż pewnego dnia dostałam szansę i rozpoczęłam profesjonalne treningi. Mój ówczesny trener, po kilku latach współpracy uznał, że jestem „beztalenciem”, zabierając mi możliwość dalszego rozwoju. To zdarzenie stało się początkiem moich sukcesów, choć uświadomiłam to sobie znacznie później. Wiara we własne możliwości, siła woli i wsparcie rodziny, dały mi energię potrzebną do osiągnięcia wyznaczonych celów.

Dzięki kochającym rodzicom mogłam startować dalej. Dzięki temu, że byłam bardzo uparta i zdeterminowana odnosiłam kolejne sukcesy, tak działam do dzisiaj. Jak każdemu zdarzają mi się chwile zwątpienia, jednak zaraz zbieram się w garść i dalej idę przed siebie, przypominając sobie chwile sukcesów i radości. To daje mi energię do dalszego działania.

Andrzej Sałacki był dla mnie wzorem do naśladowania, gdy jeszcze byłam dzieckiem. Zawsze chciałam, aby był moim trenerem. W 1994 roku na Mistrzostwach Polski Juniorów Młodszych zdobyłam swój pierwszy medal. Wtedy zaczęłam przyjeżdżać na treningi do Andrzeja Sałackiego. Pod okiem trenera, dostałam szansę dalszego rozwoju. Bez wahania, razem z końmi, przeprowadziłam się do Zakrzowa (Klub Jeździecki Lewada), gdzie miałam zostać przez trzy lata. Po roku trener zapytał mnie: co chcę robić w życiu? Odpowiedź mogła być tylko jedna: jeździć konno. To pytanie pojawiło się jeszcze kilka razy. Pełna determinacji w Lewadzie jeżdżę już 14 lat.

Każdy wierzchowiec jest inny i stanowi nowe wyzwanie.

Ma swój charakter, tak jak człowiek. Do każdego trzeba znaleźć „kluczyk”. Samo szukanie, odkrywanie jego indywidualizmu, jest fascynujące. Im bardziej się rozwija, tym ja staję się lepsza. Czym jest ten „kluczyk”? Koń jest naszym przyjacielem i tak należy go traktować. Tak samo w stajni, jak podczas treningu. Kiedy ufa tobie, zrobi dla ciebie wszystko. Przez wiele lat jeździłam na koniu o wdzięcznym imieniu Romeo. Początkowo miał być wierzchowcem, na którym miałam startować w konkursach Małej Rundy. Miał swoje zdanie i nie chciał wykonywać najtrudniejszych elementów. Z czasem Romeo zaufał mi i zaczął realizować elementy Grand Prix. Okazało się, że był to koń na którym odnosiłam największe sukcesy.

Konie czują stan emocjonalny jeźdźca. Co robię aby zapanować nad napięciem jakie pojawia się przed startem? Muszę skupić swoją uwagę na czymś innym. Czasem stres rozładowuję śmiechem. Zdarza się, jednak że potrzebuję ciszy i spokoju. Chwili dla siebie. Wtedy szukam miejsca, gdzie mogę się wyciszyć. Zamykam oczy i wizualizuję sobie przejazd. Od momentu wjazdu na czworobok do ostatniego ukłonu.

Pracując z końmi nauczyłam się pokory i stałam się odważniejsza.

Pokazały mi, że stawianie sobie celów, dążenie do nich, i ich realizację, sprawia że jestem szczęśliwa. Wiem, że każdego dnia w stajni ktoś na mnie czeka. Wstając rano, mimo zimna, czy deszczu idę na trening, dlatego że chcę.

Pracując z Andrzejem Sałackim nauczyłam się od niego bardzo wiele. Trener dzieli się ze mną swoją, ogromną, wiedzą jeździecką. Nauczył mnie najważniejszej rzeczy, jakiej można nauczyć zawodnika, umiejętności samodzielnej pracy. Gdy jesteś na zawodach, w samym środku wydarzeń, gdy widownia wokoło, nikt już nie może ci podpowiedzieć co zrobić. Trener przychodząc na mój trening, nie prowadzi mnie za rękę, mówiąc krok po kroku co mam robić, ale komentuje, chwali i koryguje błędy. To najistotniejszy aspekt jego pracy. Dzięki codziennym treningom z Andrzejem Sałackim, nauczyłam się panowania nad emocjami i w trudnych chwilach, podczas startów, jestem spokojna i opanowana.

Kilka lat temu podczas finału Ligii Europy Centralnej, w trakcie programu Freestyle pomyliłam się już na samym początku, ale w mgnieniu oka skorygowałam błąd. Dzięki temu przejazd stanowił spójną całość, a mojej pomyłki nawet nikt nie zauważył

Kilka miesięcy temu zaczęła pracę z Coachem

Kilka miesięcy temu (w 2010 roku – przypis autora) zaczęłam pracę z Coachem. To nowe doświadczenie, umożliwiło mi spojrzenie na siebie z innej perspektywy. Co dała mi praca z Maciejem Kozubikiem? Wzmocniła wiarę we własne siły, a gdy temperatura na zewnątrz dochodziła do -15C, miałam energię by udać się na trening. Nie myślałam o mrozie tylko o udanym sezonie. W chwilach zwątpienia pojawił się odpowiedni człowiek, który uświadomił mi, że ważniejsze dla mnie jest to co myślę o otaczającym mnie świecie, niż sprawy na które, nie mam wpływu.

Przepracowana zima i współpraca z Maciejem Kozubikiem oraz sukcesy, które z niej wynikną pokażą jak silnym narzędziem rozwoju jest coaching. Nauczyłam się koncentrować na sposobach rozwiązania problemów. Działam, aby osiągnąć określony cel.

Chcesz skorzystać z usług profesjonalnego Coacha? Skontaktuj się z Maciejem Kozubikem, kliknij TU lub dzwoń +48 504 908 360.

Maciej Kozubik PFaZnalazłeś w tekście:  “Jeździectwo pasja i zawód, czyli coaching w sporcie” elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia.

Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami, w ramach firmy Grupa Kozubik i Partnerzy.