trener sprzedaży, trener biznesu, coach sprzedaży, szkolenia dla handlowców, szkolenia dla sprzedawców, szkolenia z negocjacji, indywidualny trening sprzedaży, kurs ze sprzedaży, coaching handlowców, coaching sprzedawców, pozyskiwanie klinetów, prospecting, warsztat dla handlowców, warsztat dla sprzedawców, standardy sprzedaży, Maciej Kozubik
Zatrudnij coacha i osiągnij sukces

Zatrudnij coacha i osiągnij sukces

Zatrudnij coacha i osiągnij sukces

Z angielskiego coach to trener, choć nie tylko. Coach to także autobus i przewóz, coaching w znaczeniu profesji to przejazd, przemieszczanie się, jednak rozumiany jako przemieszczanie. Coaching w znaczeniu rozwoju osobistego i zawodowego to właśnie podróż z punktu „A”, czyli aktualnej rzeczywistości do „S” czyli sukcesu. Już teraz rozwieję wątpliwość dotyczącą sukcesu. Jego definicji jest tyle ile ludzi na świecie. Nie ma jednej uniwersalnej. Każdy ma swoją.

Dlaczego praca z Coachem?

Coachem może zostać każdy, w Polsce nie ma prawnych uregulowań wykonywania tej profesji. To powoduje, że coachem może nazwać się każdy. W konsekwencji na rynku pojawiło się mrowie różnego rodzaju coachów, urośli jak grzybów po deszczu. Profesjonalny coach ma odpowiednie przygotowanie zawodowe i zestaw sprawdzonych narzędzi, umożliwiających stworzenie motywującego celu. Następnie skutecznego planu. Coach będzie również towarzyszył ci jako partner w procesie osiągania sukcesu. Będzie twoim partnerem. Cały proces, aby był skuteczny, wymaga stosowania sprawdzonych reguł, które umożliwiają przyspieszenie, nawet dziesięciokrotnie realizację celu. Jak sądzisz, warto pracować ze sprawdzonymi coachami, czy chcesz sprawdzać na własnej skórze, kupując kota w worku? Skuteczni coachowie nie boją się prezentować referencje i posiadane kwalifikacje (ukończone studia, kursy itp.), osoby bez przygotowania i doświadczenia, tego po prostu nie mają.

Jak wybrać skutecznego coacha przez duże „C”?

Po pierwsze Coach dwa razy więcej słucha niż mówi, najważniejszym w tym procesie jest klient (coachee), a nie Coach. Zagadywanie klienta, narzucanie mu swojego zdania i pomysłu na jego życie nie jest coachingiem. Nie mam pojęcia czym jest, ale ja nie chciałbym brać w czymś takim udziału. Postawa Coacha skierowana na coachee (klienta) nie należy do łatwych, wymaga dużej pewności siebie, odsuwania swojego ego na bok i umiejętności aktywnego słuchania. Słuchania na wielu poziomach. Wiara w klienta, w jego możliwości, w to, że może osiągnąć sukces charakteryzuje skutecznych Coachów.

“Gdy uczeń jest gotowy, mistrz się pojawia” – to stare chińskie przysłowie. Jest w tym głęboka prawda, ale myli się ten kto uważa, ze wystarczy tylko chcieć i czekać. Mistrz sam się nie pojawi. Chęci i czekanie, bez działania to źródło frustracji i stresu. Pojawienie się mistrza odnosi się do całego procesu rozwoju osobistego i zawodowego. Kto szuka ten znajdzie, bo działając znajdują się nowe możliwości i okazje. Takim mistrzem może być Coach.

Większość profesjonalnych Coachów oferuje bezpłatne sesje zerowe. Na nich każdy ma możliwość poznania sposobu pracy danego Coacha, różnicy między metodami rozwoju i w konsekwencji podjącia ostatecznie decyzji o współpracy.

Zastanów się jednak, czy Coach jest ci potrzebny?

Są osoby, które mogą osiągnąć wiele bez współpracy z coachem. Część narzędzi jakimi posługują się coachowie jest dostępna, czasem dość droga, choć możliwa do kupienia. Jeżeli ktoś ma wiedzę i doświadczenie to osiągnie swoje cele. Z Coachem może to znacznie przyspieszyć. Jednak bez odpowiedniej wiedzy i umiejętności, jaką powinien mieć klient, chodzi o tą potrzebną do zrealizowania jego planów, coaching nie przyniesie efektów. Dlaczego? Istota coachingu polega na wsparciu, bez doradzania i kierowania. Coach inspiruje do działania, zadając odpowiednie pytania. Możliwe, że masz dużo wiedzy i nie wiesz, którą drogę wybrać, to coaching jest odpowiednim rozwiązaniem.

Mając odpowiednią wiedzę zacznij ją wykorzystywać. Jeżeli jej nie masz, zatrudnij trenera, przeczytaj książkę, poszukaj mentora.

Czy jesteś gotowy na pracę z coachem?

Czy jesteś gotowy zmienić swoje życie, aby osiągnąć sukces? Powtarzanie ciągle tych samych czynności i oczekiwanie innego efektu przypomina szaleństwo. Większość osób nie chce się zmienić, a zmiana jest podstawą tego procesu. Mroczny sekret rozwoju osobistego – większość ludzi nie chce się zmienić, oczekuje gwiazdki z nieba. Cóż jeszcze nikt nie znalazł sposobu poruszania się go góry siedzą w jednym miejscu. Z drugiej strony, gdy masz pod górę to ciesz się, przecież zmierzasz na szczyt.

Jeżeli nie jesteś gotowy na zmianę, praca z coachem tego nie zmieni, to strata czasu i pieniędzy. Twoja gotowość to podstawa współpracy z profesjonalnym coachem.

Jaką cenę jesteś gotowy zapłacić za pracę z Coachem?

Na pierwszy rzut oka coaching może być kosztowną usługą, jednak jego efektywność przynosi większe zyski niż zapłacona cena. Proces coachingowy trwa zwykle od trzech do sześciu miesięcy, a częstotliwość spotkań waha się od jednego do dwóch w miesiącu, w rzadkich wypadkach częściej. Jednorazowy okres współpracy obejmuje maksymalnie 12 spotkań, choć zwykle to 6 do 9. Ceny usług coachingowych w Polsce są mocno zróżnicowane i zaczynają się od 100 pln do 700 euro za godzinną sesję. Oczywiście zdarzają się ceny na poziomie kilku złotych. Przypominam, że zdobycie odpowiedniej wiedzy i doświadczenia nie przychodzi łatwo. Podstawowy kurs coachingowy to wydatek kilku tysięcy złotych, studia podyplomowe kosztują podobnie. Najdroższe warsztaty potrafią kosztować nawet 18.000 pln. Taka inwestycja musi się zwrócić.

Znalezienie dobrego coacha wymaga też większego zaangażowania. Cyklicznie dostaję zapytania ofertowe mailem. Mam podać warunki współpracy, w tym cenę. Klient podejmujący decyzję o skorzystaniu z usługi coachingowej, kierując się ceną, nie wybierze najlepiej. Ciekawe czy swoje usługi lub produkty też będzie również oferował znacznie poniżej kosztów? Każdy chętnie kupi usługę na wysokim poziomie, za ułamek jej ceny, jednak nikt rozsądny nie działa wbrew logice biznesowej. Tak to po prostu nie działa. Coach bez przygotowania zawodowego, zwykle oferuje niskie ceny, jednak często przynosi to więcej krzywdy niż pożytku. W konsekwencji pracy, z taką osobą, pojawi się opinia, że coaching nie działa. Jak ma działać, gdy jest prowadzony przez totalnego amatora? Profesjonalizm kosztuje.

Czego możesz oczekiwać będą w procesie coachingowym?

Coach nie zrobi twojej pracy za ciebie. Wraz z coachem zbudujesz system zmiany prowadzący cię do indywidualnego sukcesu. Wyznaczysz cel oraz sposób jego osiągnięcie. Nauczysz się planować i efektywnie działać. Może zdarzyć się, że coach nauczy cię czegoś istotnego np. technik relaksacyjnych, skutecznej wizualizacji. Najważniejsze jest odpowiednie wykorzystywanie czasu między sesjami, to on decyduje o wszystkim. Ja osobiście daję zawsze zadania domowe, których celem jest maksymalne wykorzystanie procesu coachingowego. Dobry coach nie powie ci co masz zrobić ze swoim życiem, ale pomoże złożyć układankę w całość. Wcześniej jednak umożliwi spojrzenie na nie z perspektywy, zachęci do refleksji, zainspiruje.

Pierwszy krok

Gdy uznasz, że najwyższy czas na zmianę zacznij działać. Możesz to zrobić samemu lub zacząć współpracować z dyplomowanym coachem. Gdy uznasz, że praca z Coachem jest dla ciebie, zapraszam cię do kontaktu już teraz!

 

Maciej Kozubik PFaZnalazłeś w tekście elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia.

Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami.

Dlaczego coaching staje się tak popularny?

Dlaczego coaching staje się tak popularny?

Dlaczego coaching staje się tak popularny?

Thomas Leonard, założyciel Coach University, podkreślał, że coaching stał się tak popularny z kilku powodów:

Po pierwsze, wielu ludzi jest już zmęczona myśleniem „powinienem” lub „muszę” zrobić. Oni są gotowi dokonać zmiany. Gotowi zrobić coś specjalnego i znaczącego z resztą swojego życia. Problem polega na tym, że nie widzą celu, nie wiedzą jak się do tego zabrać. Profesjonalny coach ma odpowiednie przygotowanie do pomocy klientowi (coachee) w znalezieniu sposobu zmiany kierunku jego życia.

Po drugie, ludzie coraz częściej zdają sobie sprawę, że osiągnięcie celu może być proste, a przynajmniej prostsze niż początkowo im się wydawało. Osoby aktywne widzą możliwości, a bierne zauważają tylko przeszkody. Coach nie jest cudotwórcą, ma za to duży zestaw narzędzi, które mogą pomóc. Odpowiednie wykorzystanie dostępnych narzędzi pomaga przekuć początkową idee w realną rzeczywistość. Osoby chcące zmienić swoje życie, są gotowe zainwestować czas i środki w siebie i w tego rodzaju rozwój.

Po trzecie harmonia z otaczającym światem. Coraz więcej coachów koncentruje się na holistycznej, czyli całościowej pracy z klientem.

Zgadzam się ze słowami Thomasa Leonarda. Dodatkowo uważam, że emocje są siła napędową człowieka. Świadomość czego pragnę, a czego unikam, znacznie ułatwia określenie celów i sposobów ich realizacji. Bardzo wielu coachów, wraz z klientem, określa jego zasoby emocjonalne. Czyli jakimi emocjami głównie kieruje się w życiu. Jak sam definiuje poszczególne uczucia? Jaką odgrywają rolę w jego życiu?

Kiedy ty umówisz się na sesję z profesjonalnym coachem? Możesz tylko zyskać. Zrób to już teraz, skorzystaj z tego linka lub z zakładki kontakt.

 

Maciej Kozubik PFaZnalazłeś w tekście elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia.

Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami.

Jak działa coaching?

Jak działa coaching?

Jak działa coaching?

Coaching działa najlepiej, gdy spotkania z coachem są regularne. W zależności od intensywności procesu, osobiście proponuję jedno do dwóch spotkań miesięcznie, choć zdarzają się odstępstwa od tej reguły. W celu utrzymania ostrości celu i efektywności zadań, ciągłość jest konieczna. Coaching nie musi odbywać się „face-to-face”, w formie osobistego spotkania. Może odbywać się za pomocą telefonu, komunikatora internetowego, nawet za pomocą maila. W przypadku tego ostatniego, trzymam się z dala. Przekazanie pewnych materiałów mailem jest jeszcze możliwe, jednak praca z klientem, którego nie widzę i nie słyszę, nie jest dla mnie. Spotkanie osobiste przynosi najlepsze efekty, ma jednak duże ograniczenie. Obie osoby muszą znaleźć się w tym samym, czasie w tym samym miejscu. Coaching z wykorzystaniem mediów (telefon, skype, itp.) usuwa owo ograniczenie. Dzięki temu można pracować z coachem, z dowolnego miejsca na świecie.

Proces coachingowy polega na rozmowie, w której coach zadaje klientowi pytania dotyczące jego celu, planu i szeroko pojętej rzeczywistości coachee (klient). U podstawy całego procesu istnieje cel. Choć zdarzają się osoby, które mają problem ze znalezieniem swojego celu w życiu osobisty. Taki problem, po przedefiniowaniu staje się celem. Wcale to nie należy do rzadkości. Bardzo wiele osób zadaje sobie pytania: W jaką stronę zmierzam? Po co to robię? Często dopiero praca z profesjonalnym coachem otwiera im oczy.

Cechy charakterystyczne coachingu zgodnie z Międzynarodową Federacją Coachów (ICF), jako dyscypliny:

  1. jest dobrowolny;
  2. wyklucza jakąkolwiek dyrektywność np. ze strony coacha;
  3. pomaga ludziom uczyć się, a nie jest po to, by ich uczyć;
  4. jest zbudowany na bazie pytań;
  5. pobudza do myślenia;
  6. dokonuje się w atmosferze szacunku i pełnej akceptacji dla wartości klienta;
  7. prowadzi do świadomego dokonywania zmian;
  8. skupia się na osiąganiu celów.

Istnieje wiele zmiennych, które przyczyniają się do skuteczności coachingu, do najważniejszych zaliczyłbym:

  1. cele są po to, aby w naturalny sposób iść do przodu,
  2. synergia pomiędzy coachem i klientem (coachee) napędza proces,
  3. odpowiedzialność za proces bierze coach, za wyniki klient,
  4. terminy spotkań, należy tak zaplanować, aby służyły rozwojowi klienta,
  5. ustalanie priorytetów zadań z coachem sprawia, że osiągnięcie sukcesu jest bardziej prawdopodobne,
  6. pewność siebie rośnie wraz z realizacją celów,
  7. coach jest partnerem klienta w procesie osiągania celów,
  8. coach wierzy w klienta bardziej niż on w siebie,
  9. pracując z coachem klient ma tendencje do podejmowania poważniejszych wyzwań,
  10. koncentracja na działaniu zbliżającym do celu,
  11. redukcja zachowań hamujących i ograniczających,
  12. ustalenie celów zgodnych z wartościami życiowymi.

Profesjonalne podejście do coachingu wymaga odpowiedniego przygotowania do tej profesji. Osobiście uważam, że studia podyplomowe prowadzone przez odpowiednią kadrę to minimum. Najlepiej jeszcze odbyć kilka kursów specjalistycznych. Odradzam korzystania z usług osób bez przygotowania lub po weekendowym szkoleniu. Skuteczność procesu coachingowego, mimo wszystko, potwierdzają referencje wystawione przez klientów.

Maciej Kozubik PFa

Znalazłeś w tekście “Jak działa coaching?” elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia.

Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami.

Rodzaje coachingu

Rodzaje coachingu

Rodzaje coachingu

Coaching jest narzędziem poprawiającym efektywność w życiu osobistym i zawodowym, wpływa na skuteczność biznesu. W zależności od obszarów zainteresowań można wyliczyć kilka specjalizacji coachingowych. Zaraz przedstawię ci listę obszarów, w których coaching może być pomocny.

Po pierwsze, coaching kariery (career coaching), skierowany jest do osób zmieniających ścieżkę kariery, stojących przed znaczącymi decyzjami zawodowymi, pracujących w dużych korporacjach lub zastanawiających się nad podjęciem takiej posady, borykających się z decyzją czy odejść z dużej korporacji.

Po drugie, coaching rozwoju osobistego (personal/life coaching), często dotyczy: planów życiowych, dbałości o zdrowie i wygląd zewnętrzny, relacji (dla singli, dla par i rodzin), kreatywności, wolności finansowej, zarządzania sobą w czasie, problemów z dziećmi.

Po trzecie, coaching organizacji (business coaching), kierowany jest do: właścicieli i menedżerów w małych firmach, osób rozpoczynających swoją działalność, specjalistów pracujących na prywatnej praktyce, reprezentantów wolnych zawodów, ludzi prowadzących działalność gospodarczą z domu (mikro firma), ludzi pragnących odejść z dużych korporacji i założyć własny biznes.

Po czwarte, coaching korporacyjny (Executive – Corporate coaching), kierowany jest do: działów kadr zainteresowanych wynajęciem zewnętrznych coachów, prezesów, kadry zarządzającej, menedżerów i specjalistów, którzy chcieliby skorzystać z usług coacha, firm chcących wprowadzić coaching, firm, które pragną przeszkolić swoich menedżerów z zakresu coachingu, dla pracowników w celu zapobiegania “wypaleniu zawodowemu” lub pomoc w przypadku jego pojawienia się, firm zainteresowanych warsztatami z zakresu coachingu, firm pragnących wspomóc pracowników poprzez wykorzystanie coachingu w: planowaniu strategicznym, procesie re-engineeringu, budowaniu i rozwoju zespołów, oceny 360 stopni.

Powyższy podział powstał w oparciu o materiały zamieszczone na stronie internetowej polskiego oddziału Międzynarodowej Federacji Coachów (ICF) (http://icf.org.pl/pl79,coaching.html).

Powyższy podział ma pomóc w wyborze coacha. Osobiście uważam, że nie ma coachów zajmujących się skutecznie wszystkimi, wymienionymi wyżej, obszarami. W przypadku bardziej złożonych procesów, w szczególności pracy z dużymi organizacjami, dobrym rozwiązaniem jest wynajęcie grupy coachów.

 

Maciej Kozubik PFaZnalazłeś w tekście elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia.

Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami.

Business coaching i consulting

Business coaching i consulting

Business coaching i consulting

Coaching organizacji (business coaching) skierowany jest do właścicieli firm oraz kadry zarządzającej. Przebiega on na wielu wymiarach, w szczególności w obszarach rozwojowych wskazywanych przez Klienta.

Współpraca w biznes coachingu polega na wsparciu Klienta, w szczególności w procesie wyznaczenia celów biznesowych, planów oraz strategii ich realizacji. Główny nacisk kładzie się na określenie oczekiwanego celu, a następnie znalezienie narzędzi umożliwiających jego osiągnięcie. Dlatego, że punktem wyjścia każdego celu są marzenia. Fundament to określony plan działania. Tak określone ramy działania zwiększają prawdopodobieństwo sukcesu.

Business coach

Biznes coach wspólnie z Klientem odkrywa moce strony, pamiętając o obszarach rozwojowych, inspirujących do szukania możliwości i motywacji w realizacji zadań.

Zwykle głównym celem biznes coachingu (coachingu organizacji) jest odkrycie nowych możliwości, dokonanie korzystnych zmian, usprawnienie i podniesienie skuteczności działania firmy oraz właścicieli.
Sposób działania charakterystyczny dla business coachingu ułatwia usunięcie zachowań niekorzystnych i wstrzymujących osiągnięcie sukcesu (celu).
Adresowany jest on do firm, małych i średnich przedsiębiorstw, a wykorzystywany jest do:

  1. zmian w sprawach zawodowych (nowy zakres obowiązków, awans na wyższe stanowisko, zmiana struktury organizacyjnej firmy)
  2. zdefiniowania krótko i długoterminowych celów firmy
  3. opracowania planów biznesowych
  4. poprawy komunikacji wewnątrz firmy
  5. rozwoju umiejętności rozwiązywania trudnych sytuacji z klientem lub współpracownikiem
  6. wzmocnienia efektu szkoleń i inne.

Consulting

Consulting jest znacznie starszym sposobem poprawy efektywności przedsiębiorstwa. Jego podstawy zostały opracowane po II Wojnie Światowej i ewoluowały do 70 lat XX wieku. Szkoły biznesu łączyły edukację z doradztwem i dostosowaniem swoich programów do konkretnych sytuacji. Konsultanci wspierali swoją wiedzą menadżerów wysokiego szczebla, w szczególności szkoląc ich w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi i rozwoju organizacji. Dzisiaj consulting skupia się na diagnozowaniu problemów w organizacjach i dając scenariusze ich rozwiązywania.

Konsultanci świadczą swoje usługi w ograniczonym zakresie i czasie. Usługa polega na zidentyfikowaniu problematycznych kwestii i pokazaniu scenariusza rozwiązania. Gdy usługa zostanie zrealizowana, relacja ulega zakończeniu. W coachingu bardzo ważne jest przygotowanie indywidualnego planu działania tak, aby wprowadzić zmiany i zrealizować postawione cele. Konsultant otrzymuje wynagrodzenie za opinię i poradę eksperta. Coach pomaga w szukaniu opcji. Niejedna droga prowadzi do sukcesu. W coachingu odkrywanie rozwiązań alternatywnych jest bardzo ważne. Umożliwia to lepsze dostosowanie programu, zamiast powielania szablonowych rozwiązań. Narzucenie rozwiązania może spotkać się z oporem, gdyż nie jest to pomysł klienta, a konsultanta. W coachingu taki problem nie występuje, bo pomysł jest zawsze klienta. Jest jeszcze jeden problem stosowania consultingu, który w coachingu nie występuje. Opracowanie strategii zgodnej z własnymi wartościami i przekonaniami podnosi prawdopodobieństwo sukcesu.

Podsumowanie

Reasumując, coaching wykracza poza obszar konsultacji, często zahacza o inne obszary życia. Szukając schematycznych rozwiązań należy skorzystać z consultingu. Szersze podejście wymaga działań coachingowych.

 

Maciej Kozubik PFaZnalazłeś w tekście elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia.

Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami.

Coaching i mentoring

Coaching i mentoring

Coaching i mentoring

Coaching jest interaktywnym procesem, który pomaga pojedynczym osobom lub organizacjom w przyspieszeniu tempa rozwoju i polepszeniu efektów działania. Coachowie pracują z klientami w obszarów związanych z biznesem, rozwojem kariery, finansami, zdrowiem i relacjami interpersonalnymi. Dzięki coachingowi klienci ustalają konkretniejsze cele, optymalizują swoje działania, podejmują trafniejsze decyzje i pełniej korzystają ze swoich naturalnych umiejętności. (http://icf.org.pl/pl79,coaching.html)

Mentor historycznie był doradcą króla Odysa, w Odysei Homera. Dzisiaj mentor jest zaufaną osobą, do której zwracamy się po radę, wskazówki i wsparcie. Mentor pełni rolę przewodnika, czasem konsultanta, bywa, że sugeruje ścieżkę postępowania.

Wiele osób ma możliwość zwrócenia się do takiej osoby, może nią być czczona babcia, szanowany nauczyciel, duchowny. Osoby o pewnym, ważnym dla nas doświadczeniu nazywa się mentowami. Te osoby mają wiedzę lub umiejętności, na których nam zależy. Zwracamy się do nich, aby poprawić skuteczność pracy, biznesu, relacji. Mentorzy mogą pomóc w realizacji marzeń i aspiracji inaczej niż robią to coachowie.

Coaching i mentoring ma wiele wspólnego.

Coach nie sugeruje, nie naprowadza, nie daje rad i rozwiązań. Mentor, wprost przeciwnie sugeruje rozwiązania, naprowadza na odpowiednią drogę, radzi. W obu procesach bardzo istotne jest zaufanie. W coachingu klient jest specjalistą w swojej dziedzinie. W mentoringu mentor jest bardziej doświadczony w swojej dziedzinie, a przekazywana wiedza mocno dostosowana do potrzeb klienta.

W pracy z profesjonalnym coachem, klient sam dochodzi do rozwiązań. Staje się coraz to lepszym, realizując swój ukryty potencjał. Jednak bez odpowiedniej wiedzy ani rusz. W tym miejscu, mentoring lub szkolenie jest dobrym rozwiązaniem. Są coachowie z doświadczeniem mentoringowym. Ja osobiście prowadzę, takie procesy dla mikro i małych firm, koncentrując się na praktycznej przedsiębiorczości.

Coaching czy mentoring?

Wszystko zależy to sytuacji i potrzeby. Nie ma prostej odpowiedzi. Profesjonalne podejście mentoringowe realizowane w oparciu o programy CoachWise, którym się kieruje, przynosi oczekiwane efekty, o czym świadczą moje referencje. Decyzję o wybraniu odpowiedniej ścieżki należą do klienta. Należy ją oprzeć na wiedzy, własnych potrzebach i możliwościach.

 

Maciej Kozubik PFaZnalazłeś w tekście elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia.

Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami.