Jak marketing treści wykorzystać do pozyskiwania klientów?
Czas czytania: 5 minut
Z tego tekstu dowiesz się:
- Co to jest marketing treści (ang. content marketing)?
- Dlaczego marketing treści jest taki ważny?
- Jakie są formy marketingu treści?
- Jakie są plusy i minusy korzystania z marketingu treści (content marketingu)?
- O przykładowych kosztach prowadzenia marketingu opartego na treści marketingowej?
- Co powinno znaleźć się na liście kontrolnej content marketingu?
Co to jest content marketing, a po polsku marketing treści?
Content marketing, czyli tzw. marketing treści, to strategia marketingowa polegająca na regularnym tworzeniu oraz dystrybucji atrakcyjnych i przydatnych treści, które mają za zadanie zainteresować i utrzymać ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców, tak aby nakłonić ją do działania (np. zakupu produktów lub usług) przynoszącego zysk. Marketing treści, w odróżnieniu od tradycyjnych form marketingu opierających się na jednostronnym przekazie reklamowym, bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą.
Dlaczego marketing treści jest taki ważny?
Odpowiedzią na tak postawione pytanie są fakty. 93% (źródło 3) zakupów zaczyna się w wyszukiwarce internetowej. To oznacza, że tradycyjne sposoby promocji i obecności na lokalnym rynku mogą okazać się niewystarczające.
Wniosek, jaki z tego wyciągam, to, że bez marketingu treści możesz nie zostać zauważony przez potencjalnego kupującego. Jak cię nie zauważy, w gąszczu konkurencyjnych ofert, to nie będzie brał pod uwagę jako potencjalnego dostawcę produktów i/lub usług. Wybierze twoją konkurencję, a tego nie chcesz.
Jaką formę przybiera content marketing?
Content marketing najczęściej przybiera formę treści publikowanych w Internecie, takich jak artykuły, webinaria, video, podcasty, infografiki, poradniki, raporty itd., których podstawowym zadaniem jest dostarczenie internautom wiarygodnych i pożądanych przez nich wiadomości i informacji związanych z daną branżą, dzięki czemu obie strony – zarówno firma, jak i potencjalny klient – odnoszą korzyści. W szerszym rozumieniu content marketing obejmuje również treści tworzone poza Internetem: w prasie branżowej, gazetkach, folderach, ulotkach, katalogach, poradnikach drukowanych, książkach itd.
Inne przykłady marketingu treści.
Jedną z form content marketingu, obok infografik, filmów i raportów, są teksty. Twórcy mają możliwość dostosowania formy tekstu do odbiorcy, a także do obranej przez firmę strategii komunikacji. Do często stosowanych form content marketingu należą takie rodzaje tekstów jak:
- blogi firmowe – mogą być podstroną witryny internetowej lub funkcjonować pod niezależnym adresem internetowym;
- poradniki – treści eksperckie powiązane z oferowanymi produktami i usługami, porady dla kupujących;
- treści eksperckie – artykuły pisane przez ekspertów w branży dostarczające rzetelnych informacji nie tylko o ofercie;
- wywiady – prezentujące markę w rozmowie, np. wywiad z prezesem firmy opublikowany w magazynie branżowym;
- recenzje – najbardziej efektywne, jeśli dokonywane są przez osoby cieszące się zaufaniem, np. przez blogerów;
- opisy produktów – teksty o produktach, które dopełniają wymienione na karcie produktowej parametry oraz cechy charakterystyczne.
Jakie są plusy korzystania z marketingu treści (content marketingu)?
- Globalny zasięg i dostępność 24 godziny na dobę. Wystarczy mieć dostęp do Internetu i urządzenia, aby na nią wejść. Użytkownik nie jest ograniczony miejscem przebywania, a jedynie dostępnością Internetu i posiadanym urządzeniem.
- Kolejną zaletą marketingu treści jest łatwość monitorowania efektów. Wystarczy wykorzystać analitykę danego źródła publikowanej treści.
- Przydaje się w budowaniu marki i lojalności klientów.
Jakie są minusy korzystania z marketingu treści (content marketingu)?
- Jest czasochłonny. Wymaga sporo czasu na przygotowanie treści, czasem w różnych formach: począwszy od tekstu, przez grafikę i film, a na webinarze kończąc. Każda z tych form wymaga innego zestawu kompetencji i czasu.
- Wymaga umiejętności (pisarskich, występowania przed kamerą), zależne od wybranej formy.
- Wymaga wynagradzania specjalistów, jeśli nie posiadasz odpowiednich kwalifikacji lub chcesz oszczędzić czas poprzez wynajęcie kogoś do wykonania części pracy (np. montaż wideo).
Przykładowe koszty prowadzenia marketingu opartego na treści marketingowej?
- W przypadku podjęcia decyzji o tworzeniu treści w formie wideo będziesz musiał zakupić sprzęt do filmowania (np. kamery, statywy, tła, mikrofony, oświetlenie).
- Wynajem studia, jeśli nie dysponujesz miejscem umożliwiającym nagranie.
- Zdobycie dodatkowych kompetencji związanych z daną formą marketingu treści (np. zakup książek, udział w szkoleniu lub studiach podyplomowych).
Lista kontrolna
Aby porządnie zabrać się za stworzenie treści, które staną się content marketingiem i w taki sposób pozyskiwać klientów trzeba przygotować plan. Jego brak to najkrótsza droga do porzucenia content marketingu, jako narzędzia służącego pozyskiwaniu klientów.
Dlatego zachęcam Cię do skorzystania z listy kontrolnej (ang. checklist, check-list), która znajduje się poniżej. Jej zadaniem jest pomóc Ci w przygotowaniu i przeprowadzeniu wdrożenia content marketingu, jako narzędzia wspierającego w pozyskiwaniu klientów.
Jak z niej skorzystać?
Możesz ją przepisać i odznaczać wykonanie poszczególnych etapów lub pobrać załączoną grafikę, a następnie ją wydrukować i mieć pod ręką. Innym sposobem jest skopiowanie wersji napisanej, znajdującej się pod grafiką, do dokumentu Google (Word Office 360 też może być) lub notatnika. Dzięki temu skorzystasz z niej w każdej chwili i dowolnym miejscu.
- Określ, co chcesz osiągnąć, wykorzystując marketing treści i wskaźniki efektywności.
- Przygotuj strategię wykorzystania marketingu treści w działaniach marketingowych.
- Przygotuj się prawnie do prowadzenia content marketingu (np. czym jest prawo cytatu, jakie grafiki można wykorzystać bez opłat licencyjnych).
- Naucz się specyfiki tworzenia treści marketingowych (np. jak pisać teksty na blog, jak nagrywać filmy, jak prowadzić webinaria).
- Przygotuj plan publikacji.
- Przygotuj treść do publikacji.
- Wybierz oprogramowanie (np. do tworzenia grafiki).
- Realizuj strategię marketingu treści.
- Sprawdzaj efekty działania.
- Wprowadź poprawki do planu działania.
- Wdrażaj poprawki.
Content marketing wnioski końcowe
Marketing treści mam za zadanie przykucie uwagi potencjalnych klientów. Jeśli nie prowadzisz tego typu działań, a robi to twoja konkurencja, to do kogo trafią twoi klienci? Jeśli uważasz, że do ciebie to możesz się bardzo pomylić. Czasy, w których wystarczyło mieć dobry produkt, który sprzedawał się sam, dawno minęły. Dzisiaj musisz wykorzystywać marketing i to skutecznie. Dlatego warto zastanowić się nad publikowaniem interesujących i wartościowych treści, które przeprowadzą klienta od świadomości, że istniejesz. Przez rozważanie możliwości. Do chwili, w jakiej kupi od ciebie.
Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu strategii pozyskiwania klientów, z wykorzystaniem content marketingu, a nie wiesz jak się do tego zabrać? To mam dla ciebie kilka możliwych rozwiązań.
- Po pierwsze skorzystaj z Internetu, dostępnych książek lub czasopism. Będzie wymagało to czasu i obarczone jest ryzykiem, że nie znajdziesz tego co faktycznie potrzebujesz.
- Po drugie możesz poszukać szkoleń lub kursów.
Jeśli wybierzesz opcję drugą i chcesz skorzystać ze szkolenia. To mam dla ciebie propozycję. Indywidualne szkolenie (tylko Ty i trener), 5 spotkań online i pomoc we wdrożeniu. Więcej znajdziesz na stronie szkolenia z Pozyskiwania Klientów, wystarczy, że klikniesz na poniższą grafikę.
Źródła wykorzystane w tekście:
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Content_marketing
- Content marketing 2019 https://interaktywnie.com/biznes/artykuly/raporty-interaktywnie-com/raport-content-marketing-2019-259058
- 93 proc. zakupów zaczyna się od zapytania w wyszukiwarce. Zobacz jak być widocznym w sieci https://businessinsider.com.pl/firmy/dla-firm/93-proc-zakupow-zaczyna-sie-od-zapytania-w-wyszukiwarce-zobacz-jak-byc-widocznym-w/0yk5kq7
Znalazłeś w publikacji „Jak marketing treści wykorzystać do pozyskiwania klientów?” elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia.
Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Sprzedaży i Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami, w ramach firmy szkoleniowej Grupa Kozubik i Partnerzy.