trener sprzedaży, trener biznesu, coach sprzedaży, szkolenia dla handlowców, szkolenia dla sprzedawców, szkolenia z negocjacji, indywidualny trening sprzedaży, kurs ze sprzedaży, coaching handlowców, coaching sprzedawców, pozyskiwanie klinetów, prospecting, warsztat dla handlowców, warsztat dla sprzedawców, standardy sprzedaży, Maciej Kozubik

Jak marketing treści wykorzystać do pozyskiwania klientów?

Czas czytania: 5 minut

Z tego tekstu dowiesz się:

  1. Co to jest marketing treści (ang. content marketing)?
  2. Dlaczego marketing treści jest taki ważny?
  3. Jakie są formy marketingu treści?
  4. Jakie są plusy i minusy korzystania z marketingu treści (content marketingu)?
  5. O przykładowych kosztach prowadzenia marketingu opartego na treści marketingowej?
  6. Co powinno znaleźć się na liście kontrolnej content marketingu?

Co to jest content marketing, a po polsku marketing treści?

Content marketing, czyli tzw. marketing treści, to strategia marketingowa polegająca na regularnym tworzeniu oraz dystrybucji atrakcyjnych i przydatnych treści, które mają za zadanie zainteresować i utrzymać ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców, tak aby nakłonić ją do działania (np. zakupu produktów lub usług) przynoszącego zysk. Marketing treści, w odróżnieniu od tradycyjnych form marketingu opierających się na jednostronnym przekazie reklamowym, bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą.

Dlaczego marketing treści jest taki ważny?

Odpowiedzią na tak postawione pytanie są fakty. 93% (źródło 3) zakupów zaczyna się w wyszukiwarce internetowej. To oznacza, że tradycyjne sposoby promocji i obecności na lokalnym rynku mogą okazać się niewystarczające.
Wniosek, jaki z tego wyciągam, to, że bez marketingu treści możesz nie zostać zauważony przez potencjalnego kupującego. Jak cię nie zauważy, w gąszczu konkurencyjnych ofert, to nie będzie brał pod uwagę jako potencjalnego dostawcę produktów i/lub usług. Wybierze twoją konkurencję, a tego nie chcesz.

Fakty o content marketingu

Jaką formę przybiera content marketing?

Content marketing najczęściej przybiera formę treści publikowanych w Internecie, takich jak artykuły, webinaria, video, podcasty, infografiki, poradniki, raporty itd., których podstawowym zadaniem jest dostarczenie internautom wiarygodnych i pożądanych przez nich wiadomości i informacji związanych z daną branżą, dzięki czemu obie strony – zarówno firma, jak i potencjalny klient – odnoszą korzyści. W szerszym rozumieniu content marketing obejmuje również treści tworzone poza Internetem: w prasie branżowej, gazetkach, folderach, ulotkach, katalogach, poradnikach drukowanych, książkach itd.

Inne przykłady marketingu treści.

Jedną z form content marketingu, obok infografik, filmów i raportów, są teksty. Twórcy mają możliwość dostosowania formy tekstu do odbiorcy, a także do obranej przez firmę strategii komunikacji. Do często stosowanych form content marketingu należą takie rodzaje tekstów jak:

  • blogi firmowe – mogą być podstroną witryny internetowej lub funkcjonować pod niezależnym adresem internetowym;
  • poradniki – treści eksperckie powiązane z oferowanymi produktami i usługami, porady dla kupujących;
  • treści eksperckie – artykuły pisane przez ekspertów w branży dostarczające rzetelnych informacji nie tylko o ofercie;
  • wywiady – prezentujące markę w rozmowie, np. wywiad z prezesem firmy opublikowany w magazynie branżowym;
  • recenzje – najbardziej efektywne, jeśli dokonywane są przez osoby cieszące się zaufaniem, np. przez blogerów;
  • opisy produktów – teksty o produktach, które dopełniają wymienione na karcie produktowej parametry oraz cechy charakterystyczne.

Jakie są plusy korzystania z marketingu treści (content marketingu)?

  • Globalny zasięg i dostępność 24 godziny na dobę. Wystarczy mieć dostęp do Internetu i urządzenia, aby na nią wejść. Użytkownik nie jest ograniczony miejscem przebywania, a jedynie dostępnością Internetu i posiadanym urządzeniem.
  • Kolejną zaletą marketingu treści jest łatwość monitorowania efektów. Wystarczy wykorzystać analitykę danego źródła publikowanej treści.
  • Przydaje się w budowaniu marki i lojalności klientów.

Jakie są minusy korzystania z marketingu treści (content marketingu)?

  • Jest czasochłonny. Wymaga sporo czasu na przygotowanie treści, czasem w różnych formach: począwszy od tekstu, przez grafikę i film, a na webinarze kończąc. Każda z tych form wymaga innego zestawu kompetencji i czasu.
  • Wymaga umiejętności (pisarskich, występowania przed kamerą), zależne od wybranej formy.
  • Wymaga wynagradzania specjalistów, jeśli nie posiadasz odpowiednich kwalifikacji lub chcesz oszczędzić czas poprzez wynajęcie kogoś do wykonania części pracy (np. montaż wideo).

Przykładowe koszty prowadzenia marketingu opartego na treści marketingowej?

  • W przypadku podjęcia decyzji o tworzeniu treści w formie wideo będziesz musiał zakupić sprzęt do filmowania (np. kamery, statywy, tła, mikrofony, oświetlenie).
  • Wynajem studia, jeśli nie dysponujesz miejscem umożliwiającym nagranie.
  • Zdobycie dodatkowych kompetencji związanych z daną formą marketingu treści (np. zakup książek, udział w szkoleniu lub studiach podyplomowych).

Lista kontrolna

Aby porządnie zabrać się za stworzenie treści, które staną się content marketingiem i w taki sposób pozyskiwać klientów trzeba przygotować plan. Jego brak to najkrótsza droga do porzucenia content marketingu, jako narzędzia służącego pozyskiwaniu klientów.

Dlatego zachęcam Cię do skorzystania z listy kontrolnej (ang. checklist, check-list), która znajduje się poniżej. Jej zadaniem jest pomóc Ci w przygotowaniu i przeprowadzeniu wdrożenia content marketingu, jako narzędzia wspierającego w pozyskiwaniu klientów.

Jak z niej skorzystać?

Możesz ją przepisać i odznaczać wykonanie poszczególnych etapów lub pobrać załączoną grafikę, a następnie ją wydrukować i mieć pod ręką. Innym sposobem jest skopiowanie wersji napisanej, znajdującej się pod grafiką, do dokumentu Google (Word Office 360 też może być) lub notatnika. Dzięki temu skorzystasz z niej w każdej chwili i dowolnym miejscu.

Lista kontrolna content marketing

  1. Określ, co chcesz osiągnąć, wykorzystując marketing treści i wskaźniki efektywności.
  2. Przygotuj strategię wykorzystania marketingu treści w działaniach marketingowych.
  3. Przygotuj się prawnie do prowadzenia content marketingu (np. czym jest prawo cytatu, jakie grafiki można wykorzystać bez opłat licencyjnych).
  4. Naucz się specyfiki tworzenia treści marketingowych (np. jak pisać teksty na blog, jak nagrywać filmy, jak prowadzić webinaria).
  5. Przygotuj plan publikacji.
  6. Przygotuj treść do publikacji.
  7. Wybierz oprogramowanie (np. do tworzenia grafiki).
  8. Realizuj strategię marketingu treści.
  9. Sprawdzaj efekty działania.
  10. Wprowadź poprawki do planu działania.
  11. Wdrażaj poprawki.

Content marketing wnioski końcowe

Marketing treści mam za zadanie przykucie uwagi potencjalnych klientów. Jeśli nie prowadzisz tego typu działań, a robi to twoja konkurencja, to do kogo trafią twoi klienci? Jeśli uważasz, że do ciebie to możesz się bardzo pomylić. Czasy, w których wystarczyło mieć dobry produkt, który sprzedawał się sam, dawno minęły. Dzisiaj musisz wykorzystywać marketing i to skutecznie. Dlatego warto zastanowić się nad publikowaniem interesujących i wartościowych treści, które przeprowadzą klienta od świadomości, że istniejesz. Przez rozważanie możliwości. Do chwili, w jakiej kupi od ciebie.

Jeśli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu strategii pozyskiwania klientów, z wykorzystaniem content marketingu, a nie wiesz jak się do tego zabrać? To mam dla ciebie kilka możliwych rozwiązań.

  1. Po pierwsze skorzystaj z Internetu, dostępnych książek lub czasopism. Będzie wymagało to czasu i obarczone jest ryzykiem, że nie znajdziesz tego co faktycznie potrzebujesz.
  2. Po drugie możesz poszukać szkoleń lub kursów.

Jeśli wybierzesz opcję drugą i chcesz skorzystać ze szkolenia. To mam dla ciebie propozycję. Indywidualne szkolenie (tylko Ty i trener), 5 spotkań online i pomoc we wdrożeniu. Więcej znajdziesz na stronie szkolenia z Pozyskiwania Klientów, wystarczy, że klikniesz na poniższą grafikę.

CTA pozyskiwanie klientow

Źródła wykorzystane w tekście:

  1. https://pl.wikipedia.org/wiki/Content_marketing
  2. Content marketing 2019 https://interaktywnie.com/biznes/artykuly/raporty-interaktywnie-com/raport-content-marketing-2019-259058
  3. 93 proc. zakupów zaczyna się od zapytania w wyszukiwarce. Zobacz jak być widocznym w sieci https://businessinsider.com.pl/firmy/dla-firm/93-proc-zakupow-zaczyna-sie-od-zapytania-w-wyszukiwarce-zobacz-jak-byc-widocznym-w/0yk5kq7

Znalazłeś w publikacji „Jak marketing treści wykorzystać do pozyskiwania klientów?” elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia. 

Maciej Kozubik 3Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Sprzedaży i Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami, w ramach firmy szkoleniowej Grupa Kozubik i Partnerzy.