trener sprzedaży, trener biznesu, coach sprzedaży, szkolenia dla handlowców, szkolenia dla sprzedawców, szkolenia z negocjacji, indywidualny trening sprzedaży, kurs ze sprzedaży, coaching handlowców, coaching sprzedawców, pozyskiwanie klinetów, prospecting, warsztat dla handlowców, warsztat dla sprzedawców, standardy sprzedaży, Maciej Kozubik

Reklama kontekstowa jak ją wykorzystać do pozyskiwania klientów?

Czas potrzebny do przeczytania tego tekstu: 4 minuty.

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Co to jest reklama kontekstowa.
  • Jaka jest idea reklamy kontekstowej.
  • Jakie są plusy i minusy oraz przykładowe koszty reklamy kontekstowej.
  • Jak wdrożyć i prowadzić takie działania (Lista kontrolna)

 

Reklama kontekstowa, co to takiego?

Reklama kontekstowa zgodnie z definicją publikowaną na Wikipedii to sposób prezentowania reklam użytkownikom rozmaitych usług internetowych (stron internetowych, e-maili, czatów, forów dyskusyjnych, komunikatorów itd.), który dopasowuje treści reklam do treści stron, na których są one umieszczone.

Reklama kontekstowa to informacja promocyjna, która jest osadzona w kontekście bliskim odbiorcy tego komunikatu. Chodzi o to, że reklama przedstawia treść, która jest związana na przykład z:

  • Produktami lub usługami, które chciał, ale nie kupił.
  • Zainteresowaniami zawodowymi lub prywatnymi.
  • Niedawno sprawdzał w wyszukiwarce internetowej.

 

Jaka jest idea reklamy kontekstowej?

Ideą reklamy kontekstowej jest założenie, że osoba wystawiona na jej działanie chętniej na nią pozytywnie zareaguje, gdy będzie związana z poszukiwaną przez tę osobą informacją, niż gdyby nie miała z nią związku. Inaczej mówiąc, reklama kontekstowa pokazuje informacje wartościowe dla odbiorcy.

Wikipedia podaje, że reklama kontekstowa występuje w dwóch wariantach, które mogą działać niezależnie od siebie.

Reklama kontekstowa.

Reklama kontekstowa.

Pierwszym z nich jest reklama wyświetlana na zewnętrznych stronach internetowych, których właściciele zgłosili chęć publikowania u siebie treści reklamowych. W jaki sposób zatem nasza reklama dociera do właściwego odbiorcy? Specjalne algorytmy analizują treści wszystkich podstron, tworząc profil tematyczny strony. Reklama wyświetla się jedynie na stronach, które bezpośrednio lub pośrednio łączą się z tematyką działalności reklamodawcy.

Reklama taka występuje w formie tekstów, linków, grafik i animacji umieszczanych, obok właściwej treści danego serwisu; w przypadku stron WWW najczęściej przyjmuje to formę osobnej, wydzielonej części (boksu, panelu bocznego, listwy dolnej lub górnej), gdzie wyświetlane są krótkie teksty i linki do innych stron WWW.

Drugą formą reklamy kontekstowej jest tzw. reklama sponsorowana, wyświetlana bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwarki użytkownika. W tej sytuacji po uiszczeniu odpowiedniej opłaty link do określonej strony znajduje się na górze listy stron, wyszukanych dzięki wprowadzonym przez internautę słowom kluczowym, nawet jeśli strona ma niski ranking.

Jakie są plusy korzystania z reklamy kontekstowej?

  • Po pierwsze, niezwłoczny wynik, co oznacza, że reklamy są wyświetlane od razu po zaksięgowaniu wpłaty na koncie dostawcy. Wiąże się to również z elastycznością budżetu, sam bowiem decydujesz, ile dziennie przeznaczasz na płatną reklamę w Internecie.
  • Po drugie, reklamy są wyświetlane tym użytkownikom, którzy szukają zdefiniowanej przez ciebie treści poprzez wpisywanie fraz (słów kluczowych). Im lepiej dopasujesz słowa kluczowe, tym lepsza będzie efektywność reklamy.
  • Po trzecie, płacisz tylko za wyniki, np. gdy ktoś kliknie reklamę i odwiedzi stronę internetową.

Jakie są minusy korzystania z reklamy kontekstowej?

  • Podstawową wadą płatnej reklamy w Internecie jest, jak sama nazwa wskazuje, cena. Zdarzają się frazy bardzo drogie, przekraczające nawet 70 PLN za kliknięcie (np. w branży finansowej). Wynika to z faktu dużej konkurencji danej frazy.
  • Kolejną wadą płatnej reklamy w Internecie jest niechęć niektórych internautów do reklam w sieci. Wielu użytkowników rozróżnia wyniki wyszukiwania od płatnej reklamy i świadomie ją omija.
  • Po trzecie, sprawne korzystanie z platformy reklamowej wymaga wiedzy i doświadczenia, którego początkujący nie posiadają. Dlatego warto skorzystać z usług wyspecjalizowanych podmiotów lub zainwestować w podniesienie własnych kompetencji w tym zakresie.

Jakie są przykładowe koszty reklamy kontekstowej?

  • Budżet reklamowy. Jeśli reklama jest płatna, musisz posiadać budżet przeznaczony na realizację działań.
  • Jeśli kampania reklamowa jest realizowana przez podmiot zewnętrzny, on również będzie oczekiwał za swoją pracę wynagrodzenia. Jeśli zamierzasz zatrudnić do tego dodatkowego pracownika, jego wynagrodzenie również stanie się kosztem.
  • Koszt edukacji własnej. Nawet gdy nie zamierzasz samemu prowadzić płatnych kampanii reklamowych, warto posiadać choćby podstawową wiedzę, aby sprawnie kontrolować osobę, której to zlecisz.

 

Lista kontrolna: reklama kontekstowa

Efektywne działanie łączyć się z wyznaczeniem celu i planem realizacji. Brak planu pracy to plan porażki. Choć wiele osób przekonuje, że ma go w głowie i to wystarczy. Nie wystarczy. Trzeba go przenieść na jakiś nośnik. Zrób listę. Nie wiesz jak? Dlatego też przygotowałem dla ciebie listę kontrolną marketingu kontekstowego.

Skorzystaj z niej lub stwórz własną, dostosowując istniejącą do swoich potrzeb. Dzięki czemu wdrożenie reklamy kontekstowej do pozyskiwania klientów będzie łatwiejsze, a na pewno oszczędzisz pieniądze i czas.

Jak z niej skorzystać?

Wydrukuj, przepisz, skopiuj lub stwórz własną. Niezależnie jaka będzie twoja decyzja, trzymam kciuki za twoje sukcesy. Powodzenia.

Lista kontrolna_Reklama kontekstowa

Lista kontrolna: Reklama kontekstowa

Lista kontrolna

  1. Określ, jaki cel chcesz osiągnąć poprzez płatną reklamę w Internecie.
  2. Wybierz sposoby mierzenia efektywności.
  3. Przygotuj strategię działań w ramach płatnej reklamy w Internecie.
  4. Opracuj plan działania zgodny ze strategią.
  5. Przygotuj budżet reklamowy (dodatkowo wynagrodzenie dla podmiotu zewnętrznego odpowiedzialnego za realizację).
  6. Wybierz pracownika lub poszukaj podmiotu zewnętrznego do realizacji marketingu w mediach społecznościowych.
  7. Przygotuj treść reklamy (zwykle podmioty zewnętrzne w tym pomagają, dlatego warto skorzystać z ich doświadczenia).
  8. Działaj.
  9. Sprawdź efektywność.
  10. Wyciągnij wnioski.
  11. Popraw plan działania.
  12. Działaj w oparciu o nowy plan.

 

Reklama kontekstowa podsumowanie.

Reklama kontekstowa ma za zadanie przykucie uwagi potencjalnych klientów i ściągnąć ich na stronę Internetową. Jeśli nie prowadzisz tego typu działań, a robi to twoja konkurencja, to do kogo trafią twoi klienci? Do konkurencji. Najwyższy czas to zmienić. 

Jeśli uważasz, że dobry produkt nie wymaga reklamy, to jesteś w błędzie. W gąszczu reklam twój produkt nie zostanie zauważony, a w konsekwencji pieniądze zarobi twoja konkurencja.

Najwyższy czas to zmienić, a reklama kontekstowa może Ci w tym pomóc. Zachęcam Cię, aby wiedzę z tego artykułu, a w szczególności listę kontrolną przekuj na działanie.  

 

Źródła

  1. https://pl.wikipedia.org/wiki/Reklama_kontekstowa#cite_note-1
  2. https://www.wykreuj.pl/adwords
  3. https://lukaszwisniak.pl/blog/google-ads/kampanialinkow-sponsorowanych-w-wyszukiwarce-google/
  4. https://pl.wikipedia.org/wiki/Link_sponsorowany
  5. https://pl.wikipedia.org/wiki/Google_Ads
  6. https://ads.google.com/intl/pl_PL/home/?pli=1
  7. T. Ogrodzki, Obecność treści o charakterze emocjonalnym w reklamie kontekstowej a poziom zainteresowania witryną firmową, Freezeeye.pl, Warszawa 2011
  8. https://ads.google.com/intl/pl_PL/home/

Znalazłeś w publikacji „Reklama kontekstowa jak ją wykorzystać do pozyskiwania klientów?” elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia. 

Maciej Kozubik 3Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Sprzedaży i Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami, w ramach firmy szkoleniowej Grupa Kozubik i Partnerzy.