trener sprzedaży, trener biznesu, coach sprzedaży, szkolenia dla handlowców, szkolenia dla sprzedawców, szkolenia z negocjacji, indywidualny trening sprzedaży, kurs ze sprzedaży, coaching handlowców, coaching sprzedawców, pozyskiwanie klinetów, prospecting, warsztat dla handlowców, warsztat dla sprzedawców, standardy sprzedaży, Maciej Kozubik

Jak newsletter wykorzystać do pozyskiwania klientów?

Czas czytania: 5 minut

Z tego artykułu dowiesz się:

  1.  Czym jest newsletter?
  2.  Jakimi zasadami należy się kierować przy wykorzystaniu newsletter’a do pozyskiwania klientów?
  3.  Jakie są zalety i wady oraz koszty wykorzystania newsletter’a w działaniach marketingowych (pozyskiwania klientów)?
  4. Co powinno znaleźć się w liście kontrolnej: jak newsletter wykorzystać do pozyskiwania klientów?

Newsletter jest narzędziem wykorzystywanym w e-mail marketingu. Więcej na temat użycia e-mail marketingu pisałem w artykule: Jak e-mail marketing może pomóc pozyskiwać klientów? Wystarczy, że klikniesz w tytuł aby zacząć go czytać.

Newsletter to biuletyn lub czasopismo rozsyłane do prenumeratorów za pomocą poczty elektronicznej, choć można wykorzystywać metody tradycyjne np. wysyłkę pocztą tradycyjną. Z tej formy dystrybucji korzystają biuletyny naukowe, branżowe, firmowe oraz gazety elektroniczne.

Newslettery przybierają czasem duże formy zbioru informacji: odwołują się do pełnych artykułów zamieszczonych na stronach WWW albo zawierają cały tekst.  Bardzo popularne są newslettery poświęcone informacjom, w których w części lub całości internauci mogą zapoznać się z najnowszymi wydarzeniami. Prenumerata newsletterów może być płatna. Tę formę spotyka się najczęściej w przypadku wydawców specjalistycznych. Najczęściej jednak subskrypcja newsletterów jest bezpłatna.

Jakimi zasadami należy się kierować przy pozyskiwaniu klientów poprzez newsletter?

Aby ta forma pozyskiwania klientów odniosła sukces, zachęcam Cię do przestrzegania 6 zasad:

  1. Działania zgodne z przepisami prawa. Zgodnie z obowiązującym prawem musisz mieć zgodę na przetwarzanie danych osobowych i komunikację reklamową.
  2. Cykliczność. Specjaliści od marketingu sugerują wysyłanie wartościowych treści nie rzadziej niż raz w tygodniu, a ofert w newsletterze nie częściej niż 1 na 4 wysyłki.
  3. Spójność i przewidywalność. Szablon wysyłki powinien być zgodny ze stroną zapisu i stroną firmową. Subskrybent powinien wiedzieć, kiedy otrzyma od ciebie przesyłkę.
  4. Interesujący nagłówek. Nagłówek maila to druga treść (zaraz po nadawcy), na jaką zwraca uwagę czytelnik, dlatego musi przyciągnąć jego uwagę. Pamiętaj, że dobry nagłówek zwiększa „otwieralność” maili.
  5. Wartościowa treść. Subskrybent przekazał ci dane osobowe, ponieważ otrzymał obietnicę wartościowej dla niego treści. Twoim celem jest dotrzymanie tej obietnicy.
  6. Indywidualizacja komunikacji. Czytelnik chce być traktowany indywidualnie i czuć się wyjątkowo. Dlatego personalizuj maile i zwracaj się do niego po imieniu.

Jakie są plusy korzystania z newsletter’a przy pozyskiwaniu klientów?

  • Pierwszą zaletą wykorzystania newsletter’a jest wspieranie lojalności ze subskrybentami i klientami poprzez utrzymywanie kontaktu.
  • Po drugie, pomaga budować wizerunek firmy i twój, jeśli działania są wpisane w strategię marketingową firmy i prowadzone zgodnie z wymienionymi wcześniej zasadami.
  • Po trzecie, łatwy monitoring działań konkurencji. Wystarczy, że staniesz się subskrybentem ich newsletter’a.

Jakie są minusy korzystania z wykorzystania newsletter’a przy pozyskiwaniu klientów?

  • Podstawową wadą wykorzystania newsletter’a jest fakt, że klienci niechętnie dzielą się danymi osobowymi, a bez nich nie możesz działać legalnie.
  • Kolejną wadą są skomplikowane przepisy prawa i ryzyko posądzenia o spam, czyli niechcianą lub niepotrzebną wiadomość elektroniczną.
  • Po trzecie, twoja korespondencja może ginąć w gąszczu innych maili.

Przykładowe koszty prowadzenia newsletterze jako narzędzia do pozyskiwania klientów?

  • Narzędzia do wysyłki newsletter’a. Bezwzględnie unikaj wysyłania newsletter’a poprzez tradycyjną pocztę elektroniczną. Istnieje sporo narzędzi (w większości płatnych), które do tego służą. Pozwalają one na łatwiejsze zarządzanie bazą maili, umożliwiają automatyzację i analizę działań, wyposażone są też w narzędzia do legalnego budowania bazy maili.
  • Treść trzeba wymyślić i przygotować, opatrzeć dodatkowymi grafikami. Wymaga to pracy własnej lub zlecania komuś innemu (pracownikowi lub wyspecjalizowanej firmie).
  • Uruchomienie newsletter’a zgodnie z obowiązującym prawem może wymagać inwestycji finansowych w przygotowanie samego wdrożenia i dokumentacji (np. klauzuli newsletterowej).

Skąd wiem, że skutecznie wykorzystuję newsletter do pozyskiwania klientów?

Każde działanie wymaga mierzenia efektywności. Tylko dzięki temu można poprawiać jakość. Nie inaczej jest w przypadku prowadzenia newsletter’a. Jakie współczynniki brać pod uwagę? Takie same jak w przypadku e-mail marketingu. Są to:

  1. Współczynnik dostarczonych wiadomości.
  2. Współczynnik otwarć maili.
  3. Współczynnik kliknięć.
  4. Współczynnik konwersji.

Jak mierzyć te współczynniki opisałem w artykule: Jak e-mail marketing może pomóc pozyskiwać klientów? Do którego lektury zapraszam cię już teraz.

Mam dla ciebie przyjemną wiadomość, dotyczącą liczenia tych współczynników. Nie będziesz musiał ich liczyć, bo zrobi to za ciebie analityka narzędzia, z którego będziesz korzystać. Załączone wzory mają pomóc Ci zrozumieć, skąd wzięły się dane wyniki.

Jak newsletter wykorzystać do pozyskiwania klientów. Ważne współczynniki.

Lista kontrolna: jak newsletter wykorzystać do pozyskiwania klientów.

Aby porządnie zabrać się za stworzenie i prowadzenie newslettera, który będzie istotnym elementem w Twoim procesie pozyskiwania klientów, trzeba mieć plan. Plan pomoże Ci w przygotowaniu i wdrożeniu. Jego brak to najkrótsza droga do porzucenia newslettera.

Dlatego zachęcam Cię do skorzystania z listy kontrolnej (ang. checklist, check-list), która znajduje się poniżej. Jej zadaniem jest pomóc Ci w przygotowaniu i przeprowadzeniu wdrożenia newslettera, jako narzędzia marketingowego, pomagającego w pozyskiwać klientów.

Jak z niej skorzystać?

Możesz ją przepisać i odznaczać wykonanie poszczególnych etapów lub pobrać załączoną grafikę, a następnie ją wydrukować i mieć pod ręką. Innym sposobem jest skopiowanie wersji przygotowanej, znajdującej się pod grafiką, do dokumentu Google lub notatnika (np. Evernote). Dzięki temu skorzystasz z niej w każdej chwili i dowolnym miejscu.

Lista kontrolna. Jak newsletter wykorzystać do pozyskiwania klientów.

Lista kontrolna: jak newsletter wykorzystać do pozyskiwania klientów.

Wersja do bezpośredniego skopiowania.

  1. Określ, co chcesz osiągnąć, wykorzystując newsletter w działaniach marketingowych, oraz wskaźniki efektywności, które będziesz mierzył.
  2. Przygotuj strategię wykorzystania newslettera w działaniach marketingowych.
  3. Przygotuj się prawnie do prowadzenia newslettera.
  4. Przygotuj treść.
  5. Wybierz oprogramowanie do mass mailingu.
  6. Przygotuj stronę zapisu na newsletter.
  7. Promuj zapis na newsletter.
  8. Realizuj wysyłkę newslettera.
  9. Sprawdzaj efekty działania.
  10. Wprowadź poprawki do planu działania.
  11. Wdrażaj poprawki.

Wnioski końcowe. Jak newsletter wykorzystać do pozyskiwania klientów.

Jak newsletter wykorzystać do pozyskiwania klientów? Skutecznie. Co oznacza skuteczne pozyskiwanie klientów z wykorzystaniem newslettera? To stosowanie 6 zasad, o których wspominam na początku. W praktyce oznacza to sporo pracy własnej lub zlecenie na zewnątrz (np. agencji reklamowej lub freelancerowi zajmującemu się marketingiem) przygotowanie treści, formatu graficznego i innych elementów.

Newsletter to ważne narzędzie w działaniach marketingowych. Jego zaplanowanie i wdrożenie może w istotnym stopniu wpłynąć na relacje z przyszłymi i aktualnymi klientami. Newsletter to bardzo skuteczne i tanie narzędzie (nawet i bezpłatne, do pewnego poziomu) pomagające w pozyskiwaniu klientów. Od samego początku zachęcam cię do mierzenia efektywności swoich działań. Choćby tylko w obszarze czterech zaproponowanych wskaźników.

Częstym problem początkujących jest perfekcjonizm. Nie zacznę, póki to, co przygotuję, nie będzie idealne. Zachęcam cię jednak do podejścia: „jakoś”. Co to oznacza? Zacznij “jakoś”, a “jakość” przyjdzie z czasem. Na początku wystarczy zacząć i z każdą wysyłką podnosić jakość.

Newsletter powinien być podporządkowany strategii marketingowej, w tym strategii pozyskiwania klientów. A nie funkcjonować jako osobny byt. Moim zdaniem strategia pozyskiwania klientów powinna być logiczna i mierzalna. Do tego podporządkowana kierunkowi rozwoju firmy. Ma to dla Ciebie sens? Jeśli tak, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać to mam dla ciebie kilka rozwiązań.

Najprostsze to poszukać informacji w Internecie (polecam Ci mój tekst o planowaniu sprzedaży), czasopismach lub książkach. Będzie to wymagało czasu i obarczone jest ryzykiem dużej ilości błędów.

Możesz również poszukać szkoleń specjalistycznych, dedykowanych. Dlatego przygotowałem indywidualne szkolenie online — Pozyskiwanie klientów. Jest ono odpowiedzią na potrzeby osób, takich jak Ty. Wystarczy, że klikniesz grafikę, która jest poniżej.

CTA pozyskiwanie klientow

Źródła wykorzystane tekście “Jak newsletter wykorzystać do pozyskiwania klientów?”:

  1. https://pl.wikipedia.org/wiki/Newsletter
  2. P. Pilawski, newsletter, Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego
  3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
  4. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych
  5. Urząd Ochrony Danych Osobowych https://uodo.gov.pl/
  6. Email marketing w liczbach, Natalia Paczóska https://www.getresponse.pl/baza-wiedzy/raporty/email-marketing-statystyki

Znalazłeś w publikacji „Jak newsletter wykorzystać do pozyskiwania klientów?” elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia. 

Maciej Kozubik 3Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Sprzedaży i Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami, w ramach firmy szkoleniowej Grupa Kozubik i Partnerzy.