trener sprzedaży, trener biznesu, coach sprzedaży, szkolenia dla handlowców, szkolenia dla sprzedawców, szkolenia z negocjacji, indywidualny trening sprzedaży, kurs ze sprzedaży, coaching handlowców, coaching sprzedawców, pozyskiwanie klinetów, prospecting, warsztat dla handlowców, warsztat dla sprzedawców, standardy sprzedaży, Maciej Kozubik

Jak marketing w mediach społecznościowych wykorzystać do pozyskiwania klientów?

Czas potrzebny do przeczytania artykułu: 3 minuty

Z tego artykułu dowiesz się następujących rzeczy:

  1. Czym jest marketing w mediach społecznościowych i jaki jest jego cel?
  2. Jakie są istotne fakty dotyczące reklamy w mediach społecznościowych.
  3. Jakie są plus, minusy i koszty marketingu w mediach społecznościowych?
  4. Jak wykorzystywać marketing w mediach społecznościowych do pozyskiwania klientów (lista kontrolna)?

Czym jest marketing w mediach społecznościowych?

Marketing w mediach społecznościowych to zjawisko, w którym serwisy społecznościowe (takie jak Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube) przyciągają uwagę i generują ruch w Internecie, co pozwala bezpośrednio dotrzeć do grupy docelowej i obniżyć koszty działań reklamowych. Celem marketingu w mediach społecznościowych jest budowanie marki w świadomości grupy docelowej (strategia długoterminowa, np. wprowadzenie nowej marki na rynek), choć coraz częściej sama sprzedaż (strategia krótkoterminowa, np. Black Friday).

Jak marketing w mediach społecznościowych wykorzystać do pozyskiwania klientów

Jak marketing w mediach społecznościowych wykorzystać do pozyskiwania klientów. Przydatne fakty.

 

Łatwość dostępu do mediów społecznościowych spowodował, że rozwój marketingu w tym obszarze nabrał znaczenia. Nawet największe marki zaczęły wykorzystywać serwisy społecznościowe w swoich działaniach marketingowych.

Większość firm zaczyna działania marketingowe właśnie od mediów społecznościowych. Nic w tym dziwnego, gdyż próg wejścia jest bardzo niski. Inaczej wygląda kwestia efektywności tych działań. Znaczna część ponosi porażkę przy pierwszym podejściu i rezygnuje z dalszych wysiłków.

Istotne fakty dotyczące reklamy w mediach społecznościowych.

W pierwszym kwartale 2021 roku wyłącznie Internet (+17,5%, czyli o 142,7 mln PLN więcej niż w 2020 roku) i radio (+0,5%) zanotowały wzrosty wydatków na reklamę. W przypadku telewizji spadek był na poziomie 1,3%. (Źródło numer 4)

Facebook w Europie w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2021 roku wygenerował przychód z reklam w wysokości 6,4 mld USD, czyli wyższy o 52,7% względem 2020 roku (4,2 mld USD). (Źródło numer 4)

YouTube Ads globalnie, w pierwszym kwartale 2021, zanotował przychody (w segmencie Search and Other) na poziomie 32 mld USD, co odpowiada wzrostowi o 30% względem pierwszego kwartału 2020 roku. (Źródło numer 4)

Jakie są plusy korzystania z marketingu w mediach społecznościowych?

  • Pierwszym plusem marketingu w mediach społecznościowych jest bardzo niski próg wejścia, ponieważ założenie kont na poszczególnych portalach nie wymaga od ciebie inwestycji finansowych.
  • Kolejną zaletą jest fakt, że publikowane przez ciebie informacje mają możliwość dotarcia do bardzo wielu osób. Jeśli będą się nimi dzielić ze swoimi znajomymi, możesz dojść do „wirusowego” rozprzestrzeniania się treści.
  • Należy nadmienić, że z mediów społecznościowych korzysta duża grupa potencjalnych odbiorców, jednocześnie możesz bardzo dokładnie zdefiniować grupę docelową oraz czas i miejsce prezentacji przekazu marketingowego.

Jakie są minusy marketingu w mediach społecznościowych?

  • Pierwszym minusem marketingu w mediach społecznościowych jest duży szum informacyjny, utrudniający wyodrębnienie informacji prawdziwych i istotnych dla klienta. Po prostu twoje działania czy reklama mogą zostać niezauważone w gąszczu innej treści.
  • Kolejną wadą marketingu w mediach społecznościowych jest minimalny zasięg organiczny, który wymusza korzystanie z płatnej reklamy. Jeśli chcesz dotrzeć z przekazem do szerszego grona odbiorców, musisz za to zapłacić.
  • Po trzecie, medium może ograniczyć, twoje działania (np. zamykając grupę, fanpage, blokując kanał). Dlatego nie warto ograniczać się do mediów społecznościowych.

Przykładowe koszty prowadzenia marketingu opartego na mediach społecznościowych

  • Przygotowanie strategii treści do publikacji w mediach społecznościowych wymaga czasu i umiejętności. Jeśli nie posiadasz czasu, zleć to specjalistom. Jeśli nie masz umiejętności, naucz się lub zleć to innym.
  • Płacisz za obsługę profilu przez zewnętrzne podmioty, gdy nie realizujesz tego posiadanymi zasobami.
  • Koszty samej kampanii również obciążą twój budżet, ponieważ ruch organiczny jest bardzo mały, a co za tym idzie – nieefektywny. Aby to poprawić, zmuszony będziesz do korzystania z płatnej reklamy.

Lista kontrolna wykorzystania marketingu w mediach społecznościowych do pozyskiwania klientów.

Aby porządnie zabrać się za pozyskiwanie klientów, z wykorzystaniem mediów społecznościowych, przygotowałem dla Ciebie listę kontrolną, która Ci w tym pomoże.

Jak marketing w mediach spolecznosciowych wykorzystac do pozyskiwania klientow Lista kontrolna

Lista kontrolna – Jak marketing w mediach społecznościowych wykorzystać do pozyskiwania klientów.

Lista kontrolna:

  1. Określ, jaki cel chcesz osiągnąć, działając w mediach społecznościowych.
  2. Wybierz sposoby mierzenia efektywności działań.
  3. Przygotuj strategię działań w ramach marketingu w mediach społecznościowych.
  4. Przygotuj plan działania podporządkowany strategii.
  5. Wybierz portale, z których chcesz korzystać.
  6. Zdobądź wiedzę na temat ich funkcjonowania.
  7. Wybierz pracownika lub poszukaj podmiotu zewnętrznego do realizacji marketingu w mediach społecznościowych, jeśli nie zamierzasz robić tego sam.
  8. Przygotuj treści do publikacji lub zleć jej przygotowanie.
  9. Działaj w mediach społecznościowych.
  10. Sprawdź efektywność.
  11. Wyciągnij wnioski.
  12. Popraw plan działania.
  13. Działaj na podstawie nowego planu.

Jakie wnioski warto wyciągnąć na koniec?

Już wiesz, jaka rolę w pozyskiwaniu klientów może odgrywać marketing w mediach społecznościowych. Warto go połączyć z innymi sposobami pozyskiwania klientów. Tak, aby marketing w mediach społecznościowych wpisywał się w strategię marketingową całej firmy, a nie był elementem oderwanym od całości.

Na początku zachęcam Cię do skorzystania z wyspecjalizowanej (w mediach społecznościowych) agencji reklamowej, aby nie popełniać dużej ilości błędów, które mogą być bardzo kosztowne. Czasem oszczędność, na wynagrodzeniu dla agencji, może wygenerować dużą stratę. A z takich przypadków biorą się opinie, że marketing w mediach społecznościowych nie działa. Działaj, wykorzystuj marketing w mediach społecznościowych do pozyskiwania klientów. Trzymam za Ciebie kciuki i życzę powodzenia.

Źródła jakie wykorzystałem do przygotowania tego artykułu to:

  1. https://pl.wikipedia.org/wiki/Media_spo%C5%82eczno%C5%9Bciowe
  2. https://pl.wikipedia.org/wiki/Social_media_marketing
  3. M. Żukowski, Twoja firma w social media. Podręcznik marketingu internetowego dla małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion 2016, s. 16
  4. https://interaktywnie.com/biznes/newsy/biznes/wydatki-reklamowe-w-pierwszym-kwartale-2021-roku-jak-pandemia-zmienila-ten-rynek-261194

Znalazłeś w publikacji „Jak marketing w mediach społecznościowych wykorzystać do pozyskiwania klientów?” elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia. 

Maciej Kozubik 3Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Sprzedaży i Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami, w ramach firmy szkoleniowej Grupa Kozubik i Partnerzy.