trener sprzedaży, trener biznesu, coach sprzedaży, szkolenia dla handlowców, szkolenia dla sprzedawców, szkolenia z negocjacji, indywidualny trening sprzedaży, kurs ze sprzedaży, coaching handlowców, coaching sprzedawców, pozyskiwanie klinetów, prospecting, warsztat dla handlowców, warsztat dla sprzedawców, standardy sprzedaży, Maciej Kozubik

Jak influencer marketing wykorzystać do pozyskiwania klientów?

 

Czas czytania: 4 minuty

 

Z tego tekstu dowiesz się:

 

  • Czym jest inflencer marketing?
  • Czy influencerzy mają specjalizację?
  • Na co zwracać uwagę wybierając influencera do współpracy?
  • Jakie są plusy i minusy oraz koszty tego typu działań, w procesie pozyskiwania klientów?
  • O przydatnych faktach, dotyczących influencer marketingu.
  • Jak wygląda lista kontrolna efektywnego wdrożenia influencer marketingu do pozyskiwania klientów?
  • Jakie są wnioski końcowe.

 

Co to jest inflencer marketing?

 

Influencer marketing to forma marketingu, w której główną rolę odgrywają tak zwani influencerzy. Są to osoby prowadzące blogi i vlogi (videoblogi) o różnej tematyce, a zamieszczane na nich treści uważa się za najbardziej rzetelne i wiarygodne w Internecie.

Powstanie mediów społecznościowych sprawiło, że zmieniła się forma relacji. Wynika to z faktu, że Internet „redukuje” odległość między jego użytkownikami i pozwala na komunikowanie się osobom z całego świata. Ten bezpośredni charakter komunikacji powoduje, że reklamy nie docierają już efektywnie do mas.

Chcąc zareklamować produkt lub usługę, firma musi zwracać się bezpośrednio do konsumenta. Dlatego właśnie firmy szukają influencerów, które pośredniczą między klientem a marką. Ich pośrednictwo pozwala na stworzenie relacji marki z konsumentem.

Spotkałem się z opinią, że influencerzy są znani z tylko z tego, że są znani. Co Ty o tym sądzisz? Jeśli chcesz się podzielić swoją opinią z innymi, zostaw komentarz pod tym wpisem.

 

Czy influencerzy mają specjalizację?

 

Influencerzy koncentrują się często na pewnej ustalonej tematyce. Influencer publikuje np. recenzje produktów lub artykuły informacyjne w zamian za możliwość wypróbowania danego towaru, lub bonus finansowy ze strony partnera.

Fakty na temat influence marketingu

Fakty na temat influence marketingu

 

Można wymienić kilka grup influencerów, które charakteryzują się wspólnymi cechami, są to:

  • blogerzy,
  • streamerzy,
  • vlogerzy,
  • autorytety,
  • dziennikarze,
  • sławne osoby (celebryci).

 

Na co zwracać uwagę wybierając influencera do współpracy?

 

Niezależnie od tego, z jaką grupą influencerów chcesz współpracować, ważne jest, aby osoba, którą wybierzesz, pasowała do profilu twojej działalności lub produktu czy usługi, a skupiona wokół niej społeczność odpowiadała twojej grupie docelowej.

 

Jakie są plusy współpracy z osobami znanymi w mediach społecznościowych?

 

  • Pierwszą zaletą współpracy z influencerami jest możliwość budowania zasięgów i zaangażowania twojej marki/produktu/firmy na efekcie aureoli, czyli przypisywaniu cech influencera reklamowanej marki/produktu/firmy.
  • Kolejną zaletą jest pozytywny wpływ na postrzeganie wizerunku marki/produktu/firmy dzięki tzw. społecznemu dowodowi słuszności, czyli zasadzie, według której osoba, nie wiedząc, jaka decyzja lub jaki pogląd jest słuszny, podejmuje decyzje lub przyjmuje poglądy takie same jak influencer.
  • Trzecią zaletą jest duża mierzalność działań influencera dzięki analityce własnej mediów, na których on działa.

 

Jakie są minusy współpracy z osobami znanymi w mediach społecznościowych?

 

  • Dużą wadą jest chwilowy dobry wizerunek influencera. Dzisiaj ci pasuje, jutro może być źródłem skandalu, który „rozleje” się na twoją firmę/markę/produkt.
  • Kolejny minus ujawnia się na etapie planowania, czyli gdy występuje niedopasowanie współczynników efektywności do możliwości influencera.
  • Ograniczony jest też obszar współpracy, jeśli chodzi o branże. Głównie są to branże: life stylowe – moda, uroda, rozrywka, sport, żywność, nowoczesne technologie. W innych taka współpraca może stanowić duże wyzwanie.

 

Przykładowe koszty związane z prowadzeniem marketingu opartego na współpracy z osobami znanymi w mediach społecznościowych

 

  • Opłata dla pośrednika za pośrednictwo w kontaktach z influencerami. Istnieją wyspecjalizowane agencje reklamowe zajmujące się łączeniem klientów i influencerów.
  • Kolejny koszt to wynagrodzenie dla influencerów. Może ono być realizowane w formie barterowej lub finansowej.
  • Czas potrzebny do przygotowania kampanii i znalezienia odpowiedniego partnera do współpracy oraz koszty finansowe tego procesu (np. przygotowanie treści, logistyka, jeśli film jest nagrywany w egzotycznych krajach).

 

Przydatne fakty na temat influencer marketingu

 

Warto zastanowić się, co na temat influencer marketingu myślą sami marketerzy? 84% z nich uważa tę metodę działania za skuteczną. Jak marki wybierają influencesów? W 79% wybierają takich, którzy działają na Instagramie, a 12% marek działa z influencerami na LinkedIn. Jak konsumenci odnoszą się do influenserów? 53% internautów kupiło coś z ich polecenia. Dane, na które się powołuję, pochodzą ze źródła numer 6.

 

Lista kontrolna

 

Skuteczne działanie wymaga wyznaczenia celu i planu realizacji. Brak planu działania to plan porażki. Dlatego też przygotowałem dla ciebie listę kontrolną influencer marketingu. Skorzystaj z niej lub stwórz własną, dostosowując istniejącą do swoich potrzeb. Dzięki czemu wdrożenie influencer marketingu będzie łatwiejsze, a na pewno oszczędzisz czas i pieniądze.

 

Jak z niej skorzystać?

 

Wydrukuj, przepisz, skopiuj lub stwórz własną. Niezależnie jaka będzie twoja decyzja, trzymam kciuki za twoje sukcesy. Powodzenia.

 

Lista kontrolna influencer marketing

Lista kontrolna influencer marketing (do pobrania i wydrukowania)

 

Lista kontrolna influencer marketingu do skopiowania lub przepisania:

 

  1. Określ, jaki cel chcesz osiągnąć dzięki współpracy z osobami znanymi w mediach społecznościowych – influencerami.
  2. Wybierz wskaźniki, jakimi będziesz mierzyć efektywność.
  3. Przygotuj strategię działań w ramach współpracy z influencerami.
  4. Opracuj plan działania.
  5. Przygotuj budżet reklamowy (dodatkowo wynagrodzenie dla pośrednika i influencera).
  6. Przygotuj się prawnie do współpracy z influencerami.
  7. Poszukaj pośrednika, który połączy cię z dopasowaną grupą influencerów.
  8. Przygotuj kalendarz publikacji (wspierający pozostałe działania marketingowe).
  9. Ustal treści, jakie mają być prezentowane.
  10. Pozwól działać influencerowi, ale kontroluj.
  11. Sprawdź efektywność.
  12. Wyciągnij wnioski.
  13. Popraw plan działania.
  14. Poprawiony plan wdrażaj w życie.

 

Influencer marketing wnioski końcowe

 

Influencer marketing mam za zadanie przykucie uwagi potencjalnych klientów, głównie konsumentów. Jeśli nie prowadzisz tego typu działań, a robi to twoja konkurencja, to do kogo trafią twoi klienci? Jeśli uważasz, że do ciebie to możesz się bardzo pomylić.

Czasy, w których wystarczyło mieć dobry produkt, który sprzedawał się sam, dawno minęły. Dzisiaj musisz wykorzystywać marketing i to skutecznie. Jednym ze sposobów jest właśnie influencer marketing. Warto jednak zastanowić się, czy tego typu działania wpisują się w strategię marketingową twojej firmy. Bo profesjonalny influencer marketing nie może być eksperymentem, tylko narzędziem osiągania mierzalnych celów biznesowych.

 

Źródła z jakich korzystałem tworząc ten artykuł to:

 

  1. https://pl.wikipedia.org/wiki/Influencer
  2. A. Cupriak, J. Fabijańczyk, Influencer Marketing – praktycznie. Influencer marketing: moc jest z nami, https://www.loswiaheros.pl/zdjecia/influencer-marketing-praktycznie-whitepress.pdf, s. 10
  3. https://mfiles.pl/pl/index.php/Influencer_marketing
  4. https://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_aureoli_(psychologia)
  5. https://pl.wikipedia.org/wiki/Spo%C5%82eczny_dow%C3%B3d_s%C5%82uszno%C5%9Bci
  6. https://harbingers.io/blog/influencer-marketing-od-a-do-z

 

Znalazłeś w publikacji „Jak influencer marketing wykorzystać do pozyskiwania klientów?” elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia. 

Maciej Kozubik 3Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Sprzedaży i Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami, w ramach firmy szkoleniowej Grupa Kozubik i Partnerzy.