trener sprzedaży, trener biznesu, coach sprzedaży, szkolenia dla handlowców, szkolenia dla sprzedawców, szkolenia z negocjacji, indywidualny trening sprzedaży, kurs ze sprzedaży, coaching handlowców, coaching sprzedawców, pozyskiwanie klinetów, prospecting, warsztat dla handlowców, warsztat dla sprzedawców, standardy sprzedaży, Maciej Kozubik

Jak e-mail marketing może pomóc pozyskiwać klientów?

Czas czytania: 8 minut

Ten tekst pomoże zrozumieć:

  1. Czym jest e-mail marketing?
  2. Dlaczego klient musi wyrazić zgodę na e-mail marketing?
  3. Jakie są plusy korzystania e-mail marketingu?
  4. Jakie są minusy korzystania e-mail marketingu?
  5. Jakie są przykładowe koszty prowadzenia e-mail marketingu?
  6. Jak mierzyć efektywność e-mail marketingu?
  7. Fakty związane z e-mail marketingiem.
  8. Co powinno znaleźć się w liście kontrolnej (ułatwiającej uruchomienie e-mail marketingu)?

4300% zwrotu z inwestycji w e-mail marketing.

Pozyskiwanie klientów wykorzystując e-mail marketing to codzienność handlowców i marketingowców. Niezależnie od tego, co sądzisz, o tego typie działaniach, warto wiedzieć, że poziom zwrotu z inwestycji w e-mail marketing potrafi być bardzo wysoki, sięgający nawet 4300% (źródło: 7). Czyli każda złotówka generuje zwrot z inwestycji na poziomie 43 PLN. Z drugiej strony każda automatyzacja, w tym e-mail marketing, oszczędza czas i pieniądze.

Niezależnie, czy korzystasz z automatycznych rozwiązań, czy też używasz e-maili marketing w działaniach sprzedażowych w mediach społecznościowych, zapoznaj się z poniższym artykułem. Dowiesz się czym jest e-mail marketing, jak go wykorzystywać, jakie są zalety i wady oraz koszty. Dodatkowo na jego końcu umieściłem statystyki, które mogą pomóc Ci w podjęciu decyzji o rozpoczęciu działań e-mail marketingowych lub ich poprawy. Co więcej, jako bonus, umieściłem listę kontrolną, która pomoże Ci we wdrożeniu e-mail marketingu jako elementu pomagającego w pozyskiwaniu klientów.

Co to jest e-mail marketing?

E-mail marketing zgodnie z tym, co podaje Wikipedia, to forma marketingu bezpośredniego wykorzystująca pocztę elektroniczną jako narzędzie komunikacji. Obejmuje on analizowanie, planowanie, realizację i kontrolę takich procesów, jak:

  • tworzenie i rozbudowa baz adresów e-mail,
  • zarządzanie bazami adresów e-mail,
  • przygotowywanie treści oraz kreacji wiadomości e-mail,
  • wysyłka wiadomości e-mail,
  • obsługa informacji zwrotnych,
  • tworzenie schematów komunikacji wykorzystującej pocztę elektroniczną.

Do podstawowych zadań e-mail marketingu zalicza się budowę lojalności konsumenckiej, tworzenie określonych relacji z odbiorcami, budowę pożądanego wizerunku firmy bądź organizacji oraz sprzedaż. Najpopularniejszymi narzędziami e-mail marketingu są: newsletter firmowy, biuletyn wewnętrzny, dzienniki elektroniczne, reklamy w wiadomościach e-mail.

Czy klient musi wyrazić zgodę na e-mail marketing?

E-mail marketing nawiązuje do koncepcji permission marketingu, zgodnie z którą odbiorca komunikatu marketingowego musi wyrazić zgodę na jego otrzymywanie. W przeciwnym razie e-mail marketing przeradza się w spam, czyli niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne.

Warto wiedzieć, że e-mail marketing w Polsce w 2018 roku miał około 3% udziału w całkowitym rynku reklamy internetowej.

Do czego można wykorzystać e-mail marketing?

Najważniejsze działania marketingowe, w których wykorzystywany jest e-mail marketing:

  • programy lojalnościowe,
  • promocje konsumenckie,
  • badania marketingowe,
  • działania public relations,
  • relacje inwestorskie,
  • komunikacja wewnętrzna.

Zastanów się, w jaki sposób, już dzisiaj, możesz wykorzystać e-mail marketing w swojej firmie?

Jakie są plusy korzystania z e-mail marketingu?

Warto poznać zalety, jakie wiążą się z wykorzystaniem e-mail marketingu, do pozyskiwania klientów dla swojej firmy. Można do nich zaliczyć:

  • Duży poziom automatyzacji działań. Wystarczy przygotować treść i ustawić oprogramowanie, które wykona resztę pracy (np. wysyłkę w odpowiednim terminie).
  • Nie wymaga wiele czasu. Zwykle e-mail marketing jest wpisany w całą strategię firmy, dlatego działania ograniczają się do technicznych (obsługi oprogramowania), a nie kreatywnych (tworzenia treści).
  • Możliwość dotarcia do dużej liczby osób, dzięki wysokiemu poziomowi automatyzacji całego procesu.

Jakie są minusy korzystania z e-mail marketingu?

E-mail marketing oprócz zalet posiada też kilka wad, o których warto wiedzieć. Do głównych mogę zaliczyć:

  • Klienci niechętnie dzielą się danymi osobowymi, co automatycznie ogranicza efektywność e-mail marketingu, ale i nie zmienia to faktu, że taka forma działań marketingowych jest bardzo skuteczna. Zwróć uwagę na statystyki, które znajdują się w dalszej części artykułu.
  • Skomplikowane przepisy prawa i ryzyko posądzenia o spam, czyli niechcianą lub niepotrzebną wiadomość elektroniczną.
  • Korespondencja może ginąć w gąszczu innych maili.
Fakty o e-mail marketingu. Jak e-mail marketing może pomóc pozyskiwać klientów?

Fakty o e-mail marketingu. Jak e-mail marketing może pomóc pozyskiwać klientów?

Przykładowe koszty prowadzenia marketingu opartego na e-mail marketingu.

Przykładowe koszty jakie warto brać pod uwagę wykorzystując e-mail marketing w swojej firmie:

  • Stworzenie treści, jeśli nie była przygotowana wcześniej i nie stanowiła elementów większej strategii marketingowej firmy.
  • Abonament za oprogramowanie do e-mail marketingu.
  • Przygotowanie dokumentacji, która umożliwi prowadzenie działań e-mail marketingowych zgodnie z obowiązującym prawem.

Jakie fakty pomogą Ci w prowadzeniu e-mail marketingu?

Kilka istotnych statystyk (źródło: 6), które należy, wziąć pod uwagę, wykorzystując e-mail marketing do pozyskiwania klientów:

  • Maile zawierające imię odbiorcy w tytule maila mają wyższy współczynnik “otwieralności” od tych bez personalizacji.
  • Personalizuj maile, a współczynnik “klikalności” (CTR) może osiągnąć aż 14%.
  • Personalizacja maila może dać konwersję na poziomie 10%.
  • 40% maili jest otwieranych na smartfonach, dlatego warto treść dostosować do urządzeń mobilnych (zadbaj o responsywność).
  • Na decyzję o otwarciu maila w 33% ma tytuł.
  • E-mail marketing ma 2 razy wyższy zwrot z inwestycji niż inne metody pozyskiwania klientów.
  • Tematy maila pisane DUŻYMI LITERAMI obniżają wskaźnik odpowiedzi o około 30%.

Jak mierzyć efektywność e-mail marketingu?

To czy e-mail marketing odgrywa istotną, czy mizerną rolę w pozyskiwaniu klientów, nie będziesz wiedzieć do chwili, w której zaczniesz mierzyć efektywność i skuteczność na poszczególnych etapach.

Na początku wykorzystania e-maila w działaniach marketingowych wystarczy, że weźmiesz pod uwagę tylko 4 współczynniki. Są to:

  1. Współczynnik dostarczonych wiadomości – czyli ile z wysłanych wiadomości dotarło do skrzynki odbiorczej subskrybentów.
  2. Współczynnik otwarć maili (UOR/OR) – czyli jaki procent subskrybentów otwarło wiadomość w stosunku do wiadomości dostarczonych (lub wysłanych).
  3. Współczynnik kliknięć (UCTR/CTR) – czyli jaki procent subskrybentów kliknęło wiadomość w stosunku do wiadomości dostarczonych (lub wysłanych).
  4. Współczynnik konwersji – czyli ile osób, które otworzyły wiadomość i kliknęły nią, czyli wykonało oczekiwaną akcję, np. przeczytały artykuł lub zrobiło zakupy.

Sposób liczenia, tych, współczynników prezentuje poniższa grafika:

Współczynniki efektywności. Jak e-mail marketing może pomóc pozyskiwać klientów?

Współczynniki efektywności. Jak e-mail marketing może pomóc pozyskiwać klientów?

Mam dla ciebie przyjemną wiadomość, dotyczącą liczenia tych współczynników. Nie będziesz musiał tego robić, bo zrobi to za Ciebie analityka narzędzia, z którego będziesz korzystać. Załączone wzory mają pomóc ci zrozumieć, skąd wzięły się dane wyniki. Wyciąganie wniosków z danych pozostawiam już tobie.

Jak lista kontrolna e-mail marketingu, może Ci pomóc w pracy?

Aby porządnie zabrać się za stworzenie działającej machiny e-mail marketingowej, która będzie istotnym elementem w Twoim procesie pozyskiwania klientów, trzeba mieć plan. Dlatego zachęcam Cię do skorzystania z listy kontrolnej (ang. checklist, check-list), która znajduje się poniżej.

Jej zadaniem jest pomóc Ci w przygotowaniu i przeprowadzeniu wdrożenia e-mail marketingu, jako narzędzia, pomagającego w pozyskiwać klientów.

Jak z niej skorzystać?

Możesz ją przepisać i odznaczać wykonanie poszczególnych etapów lub pobrać załączoną grafikę, a następnie ją wydrukować i mieć pod ręką. Innym sposobem jest skopiowanie wersji napisanej, znajdującej się pod grafiką, do notatnika (np. Evernote) lub dokumentu Google. Dzięki temu skorzystasz z niej w dowolnym miejscu i każdej chwili.

Lista kontrolna: Jak e-mail marketing może pomóc pozyskiwać klientów?

Lista kontrolna: Jak e-mail marketing może pomóc pozyskiwać klientów?

Lista kontrolna: e-mail marketing.

  1. Określ, co chcesz osiągnąć, wykorzystując e-mail marketing i wskaźniki efektywności.
  2. Przygotuj strategię wykorzystania e-mail marketingu w działaniach marketingowych.
  3. Przygotuj się prawnie do prowadzenia e-mail marketingu.
  4. Przygotuj treść.
  5. Wybierz oprogramowanie do mass mailingu.
  6. Przygotuj stronę zapisu (tzw. landing page).
  7. Zbieraj adresy mailowe w sposób legalny.
  8. Realizuj wysyłkę mass mailingu.
  9. Sprawdzaj efekty działania.
  10. Wprowadź poprawki do planu działania.
  11. Wdrażaj poprawki.

E-mail marketing wnioski końcowe.

Już wiesz, jaka rolę w pozyskiwaniu klientów może odgrywać e-mail marketing. Jego odpowiednie przygotowanie i prowadzenie może istotnie wpłynąć na pozyskiwanie klientów. Przypominam, że zwrot z inwestycji potrafi sięgnąć nawet 4300%. Co oznacza, że z każdej złotówki włożonej w e-mail marketing możesz wyciągnąć nawet 43 PLN.

E-mail marketing powinien być podporządkowany strategii marketingowej, w tym strategii pozyskiwania klientów. A nie funkcjonować jako osobny byt. Moim zdaniem strategia pozyskiwania klientów powinna być logiczna i mierzalna. Do tego podporządkowana kierunkowi rozwoju firmy.

Zakładam, że masz wyznaczony kierunek rozwoju i strategię marketingową, wspierającą ten wzrost. Jeśli nie, najwyższy czas to zmienić.

Jeśli pojawiły się u Ciebie wyzwania związane z:

  1. rozszerzeniem wiedzy na temat pozyskiwania klientów (nie tylko z wykorzystaniem e-mail marketingu),
  2. strategii w działaniach marketingowo – sprzedażowych,
  3. praktycznym wdrożeniu wiedzy do codzienności zawodowej.

To jest rozwiązanie.

Najprostsze to poszukać informacji w Internecie, czasopismach lub książkach. Będzie to wymagało czasu i obarczone jest ryzykiem dużej ilości błędów.

Możesz również poszukać szkoleń dedykowanych. Dlatego przygotowałem indywidualne szkolenie Pozyskiwanie klientów kurs online jest ono odpowiedzią na potrzeby takich osób jak Ty. Wystarczy, że klikniesz grafikę, która jest poniżej.

CTA pozyskiwanie klientow

 

Źródła wykorzystane w tym tekście:

  1. Raport e-mail marketing 2018 https://interaktywnie.com/biznes/artykuly/raporty-interaktywnie-com/raport-interaktywnie-com-e-mail-marketing-2018-257671
  2. https://pl.wikipedia.org/wiki/E-mail_marketing
  3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
  4. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych
  5. Urząd Ochrony Danych Osobowych, https://uodo.gov.pl/
  6. https://www.callpage.pl/blog/jak-skutecznie-sprzedawac-statystyki
  7. https://marketingdlaludzi.pl/efektywny-e-mail-marketing/

Znalazłeś w publikacji „Jak e-mail marketing może pomóc pozyskiwać klientów?” elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia. 

Maciej Kozubik 3Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Sprzedaży i Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami, w ramach firmy szkoleniowej Grupa Kozubik i Partnerzy.