page contents

Rady trenera sprzedaży cz. 1 – czy naprawdę nie umiesz sprzedawać?

Umiejętność sprzedaży jest podstawową i najważniejszą zdolnością na świecie, w szczególności w biznesie. Czy ty umiesz sprzedawać? Nie. Czy lubisz sprzedawać? Nie. Najwyższy czas to zmienić. Czytaj ten i kolejne moje przemyślenia o sprzedaży (w sumie napisałem 4 teksty w serii Rady Trenera Sprzedaży), bo zostały przygotowane specjalnie dla ciebie i mogą zmienić twoje życie.

Robert Kiyosaki w książce „Bogaty Ojciec. Biedny ojciec” napisał: Umiejętność sprzedaży jest w biznesie umiejętnością numer jeden. Jeśli nie umiesz sprzedawać nie powinieneś myśleć o zakładaniu firmy. (w oryginale: “The ability to sell is the number one skill in business. If you cannot sell, don’t bother thinking about becoming a business owner.”)

Rady trenera sprzedaży cz. 1 – czy naprawdę nie umiesz sprzedawać?

Pierwsze skojarzenie ze sprzedażą jakie pojawia się w umyśle przeciętnego człowieka to obraz akwizytora pukającego od drzwi do drzwi. Większość osób boi się odrzucenia, które może pojawić się w procesie sprzedaży. Jeżeli myślisz o własnym biznesie to sprzedaż nie może być opcją, ale koniecznością. W ciągu wielu lat, prowadząc firmę i oferując usługi finansowe, słyszałem tysiące razy słowa:

  1. „nienawidzę wykonywania zimnych telefonów”
  2. „tu nie chodzi o sprzedaż, ja po prostu boję się odrzucenia przez klienta”
  3. „sprzedaż nie jest dla mnie, ja jestem magistrem, skończyłem studia / jestem stworzony do wyższych celów / lepszej pracy”

Wyzwaniem, gdy pojawiają się takie słowa w głowie handlowca jest zaakceptowanie strachu i uciszenie lenistwa. Odwaga to działanie mimo strachu, a nie jego brak. Zaakceptuj strach, podziękuj intuicji za słowa, w twojej głowie i następnie zrób to, co należy. To co przyniesie ci zysk. Zajmij się do świadomą sprzedażą. Zaraz dowiesz się o co chodzi z tą świadomą sprzedażą.

Sprzedajemy wszyscy, każdego dnia. Sprzedajesz swoje umiejętności ubiegając się o pracę. Sprzedajesz wizję miłych chwil umawiając się na randkę. Sprzedajesz opowiadając znajomym jak bardzo jesteś zadowolona z nowego make upu, zachęcając ich do kupna. Czy w tym ostatnim przypadku firma zapłaciła ci, choć złotówkę, gdy koleżanka kupiła? Nie. Szkoda, bo skutecznie sprzedałaś, więc potrafisz to robić. Zastanowiłeś się jak często wyrażasz pochlebną opinię o usłudze lub produkcie i jak wiele osób kupuje kierując się twoją rekomendacją?

Jeżeli nieświadomie angażujesz się w proces sprzedaży cudzych produktów lub usług, to dlaczego nie robić tego świadomie i dostawać za to pieniądze.

Znalazłeś w tekście elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia.

Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami.