page contents

Rodzaje coachingu

Coaching jest narzędziem poprawiającym efektywność w życiu osobistym i zawodowym, wpływa na skuteczność biznesu. W zależności od obszarów zainteresowań można wyliczyć kilka specjalizacji coachingowych. Zaraz przedstawię ci listę obszarów, w których coaching może być pomocny.

Po pierwsze, coaching kariery (career coaching), skierowany jest do osób zmieniających ścieżkę kariery, stojących przed znaczącymi decyzjami zawodowymi, pracujących w dużych korporacjach lub zastanawiających się nad podjęciem takiej posady, borykających się z decyzją czy odejść z dużej korporacji.

Po drugie, coaching rozwoju osobistego (personal/life coaching), często dotyczy: planów życiowych, dbałości o zdrowie i wygląd zewnętrzny, relacji (dla singli, dla par i rodzin), kreatywności, wolności finansowej, zarządzania sobą w czasie, problemów z dziećmi.

Po trzecie, coaching organizacji (business coaching), kierowany jest do: właścicieli i menedżerów w małych firmach, osób rozpoczynających swoją działalność, specjalistów pracujących na prywatnej praktyce, reprezentantów wolnych zawodów, ludzi prowadzących działalność gospodarczą z domu (mikro firma), ludzi pragnących odejść z dużych korporacji i założyć własny biznes.

Po czwarte, coaching korporacyjny (Executive – Corporate coaching), kierowany jest do: działów kadr zainteresowanych wynajęciem zewnętrznych coachów, prezesów, kadry zarządzającej, menedżerów i specjalistów, którzy chcieliby skorzystać z usług coacha, firm chcących wprowadzić coaching, firm, które pragną przeszkolić swoich menedżerów z zakresu coachingu, dla pracowników w celu zapobiegania “wypaleniu zawodowemu” lub pomoc w przypadku jego pojawienia się, firm zainteresowanych warsztatami z zakresu coachingu, firm pragnących wspomóc pracowników poprzez wykorzystanie coachingu w: planowaniu strategicznym, procesie re-engineeringu, budowaniu i rozwoju zespołów, oceny 360 stopni.

Powyższy podział powstał w oparciu o materiały zamieszczone na stronie internetowej polskiego oddziału Międzynarodowej Federacji Coachów (ICF) (http://icf.org.pl/pl79,coaching.html).

Powyższy podział ma pomóc w wyborze coacha. Osobiście uważam, że nie ma coachów zajmujących się skutecznie wszystkimi, wymienionymi wyżej, obszarami. W przypadku bardziej złożonych procesów, w szczególności pracy z dużymi organizacjami, dobrym rozwiązaniem jest wynajęcie grupy coachów.

 

Znalazłeś w tekście elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia.

Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami.