page contents

Rady trenera – Techniki sprzedaży: 4 elementy, o których musisz pamiętać

Z moich osobistych doświadczeń wynika, że znajomość technik sprzedaży, choćby w małym stopniu, znacząco wpływa na poprawę dochodu firmy. W dobie gospodarki rynkowej i ciągle rosnącej konkurencji nie przekonasz nikogo, do zakupu bez stosowania efektywnych technik sprzedaży. Przyciągnięcie uwagi klienta jest coraz trudniejsze. Ilość reklam wytworzyła w klientach mechanizm obronny przed nimi. Jeżeli tobie uda się przyciągnąć uwagę klienta, na wystarczająco długi czas, to może sprzedasz.

Poniższe porady mają pomóc ci w zwiększeniu sprzedaży. Przeczytaj, zastanów się i działaj.

Spójrz na swój biznes z pewnej perspektywy. Jaką masz konkurencje i komu ona sprzedaje? Kto jest najważniejszy graczem, w twojej branży? Jak działa i co możesz wykorzystać również ty? Kto jest dla ciebie klientem idealnym? Do jakiej należy grupy społecznej? Czym się ona charakteryzuje? Wybierz swoją niszę lub ją stwórz, jeżeli masz taką możliwość. Działania masowe, polegające na oferowaniu wszystkim swoich produktów prowadzą do marnotrawienia czasu i pieniędzy. To w konsekwencji wysiłki, nie dające wymiernego i zadowalającego efektu. Twoja nisza to podstawa. W niej działaj i koncentruj się na tym, aby być najlepszym.

Wiedza

Miej bardzo dobrą wiedzę na temat produktów, które sprzedajesz lub usług, jakie świadczysz. Każda osoba kupuje dla korzyści wynikających z posiadania (użytkowania). Klient nie kupuje, wiertarki tylko dziurę w ścianie. Idąc tym tropem, najlepiej sprzedaj skwierczenie kiełbasy na grillu – nie urządzenie do podgrzewania na węglu drzewnym lub aromat świeżo palonej kawy przy wschodzie słońca – nie dzień … (tu już zostawię swobodę twojej wyobraźni).

Bądź przygotowany

Przygotowanie jest kluczem do osiągania każdego sukcesu, nie tylko w sprzedaży. Zanim dojdzie do spotkania z klientem upewnij się, że odrobiłeś pracę domową. Znasz dokładnie produkt, który oferujesz i wszystkie warunki sprzedaży (rabaty, sposób dostawy, gwarancje, usługi dodatkowe itp.), znasz ofertę konkurencji. Potrafisz z zamkniętymi oczami wymienić korzyści swojej oferty. Byłem świadkiem wielu porażek handlowców, którzy nie potrafili odpowiedzieć na podstawowe pytania klienta i w konsekwencji utracili możliwość sprzedaży.

Bądź uczciwy i szczery

Szczerość i uczciwość jest coraz to bardziej deficytowa. Klient, który poczuje, ze jest oszukiwany lub wyczuje nutę fałszu odejdzie do konkurencji. Gdy klient pyta o coś drażliwego opowiedz mu o tym jednocześnie pokazując korzyści. Każdy produkt ma wady, choćby cenę, która chyba zawsze jest za wysoka (jak często mówią: to jest za drogie?, czy jest to prawdą czy jest to, tylko manewr negocjacyjny?). Pamiętaj, podstawą posiadania trwałych relacji biznesowych z ludźmi jest przejrzystość i uczciwość.

Sprzedaż wysokiej jakości produktów.

Aby odnieść sukces w sprzedaży, upewnij się, że sprzedajesz tylko produkty odpowiedniej jakości. Dobry produkt często sprzedaje się „sam”. Znając odpowiednie techniki sprzedaży będzie ci łatwiej. Unikniesz niepotrzebnego stresu wynikającego ze sprzedaży czegoś o wątpliwej jakości. Jak już wiesz klienci kupują korzyści. Dobre produkty tych korzyści zwykle mają więcej. Na tym też buduj lojalność konsumentów.

Reasumując. Działaj w swojej niszy. Klienci kupują korzyści. Bądź przygotowany. Oferuj produkty najwyższej jakości. Sprzedaż to zawsze podstawa, każdego biznesu. Można się jej nauczyć, tak samo, jak pływać, czy jeździć na rowerze. Wystarczy trener – praktyk i czas na naukę.

Jeżeli nie wiesz jak tą wiedzę skutecznie wykorzystać, to skontaktuj się ze mną. Kliknij tutaj!

Znalazłeś w tekście elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia.

Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami.