page contents

Coaching Biznesowy – fakty i mity

Śmiało można powiedzieć, że istnieje wiele stereotypów na temat Coachingu Biznesowego. Ponadto, niektóre z nich są bliższe mitom niż rzeczywistości. W tym artykule pokażę ci pewne spojrzenie na to, co jest najważniejsze, obalając mity o Coachingu Biznesowym. Poniżej opracowałem listę dziesięciu najciekawszych mitów i faktów opisujących coachingową rzeczywistość.

Mit nr 1. Nie mam żadnych problemów w biznesie. Robię wszystko dobrze i nie potrzebuję Business Coacha.

Rzeczywistość: Może jest to prawda, ale ważne jest, aby zrozumieć, że coaching nie ma na celu wyszukiwania problemów. Business Coaching polega na tworzeniu nowych możliwości i poprawie efektywności działania.

Mit nr 2. Business Coaching nie jest niczym więcej niż sprytnie zamaskowanym sposobem mówienia ludziom, co mają robić.

Rzeczywistość: Skuteczny Business Coaching koncentruje się na wynikach i wykorzystuje różne podejścia do „wyciągania” z wnętrza (doświadczenia) klienta tych zasobów, które pomogą mu osiągnąć zaplanowane cele, zamiast mówić mu, co należy robić.

Mit nr 3. Masz pytania, a Coach Biznesowy ma odpowiedzi.

Rzeczywistość: Z mojego punktu widzenia, jako Coacha Biznesu, myślenia takie jest bardzo dalekie od prawdy i rzeczywistości. Jako skuteczny Coach Biznesu działam wprost przeciwnie. Business Coach zadaje pytania, a Ty znasz odpowiedź – one są w Tobie, są Twoim najważniejszym, choć często nieświadomym zasobem.

Mit nr 4. Business Coaching służy rozwiązywaniu problemów – korzystają z niego nieefektywne firmy.

Rzeczywistość: Najlepszymi klientami Business Coachingu są podmioty z potencjałem, który nie jest realizowany lub ludzie, którzy mają trudności z przekroczeniem własnych ograniczeń, a te przeszkody hamują ich rozwój (potencjał). Coaching ma to zmienić.

Mit nr 5. Business Coaching to siedzenie i słuchanie innych ludzi.

Rzeczywistość: Skuteczny Business Coaching polega na zadawaniu właściwych pytań we właściwym czasie. Przemyślane pytania są warte godzin słuchania.Jednak słuchanie ze strony Coacha jest przydatne tylko wtedy, jeśli daje dość informacji do formułowania odpowiednich pytań.

Mit nr 6. Business Coaching jest czasochłonny.

Rzeczywistość: Rzeczywistość jest dokładnie odwrotna. Niektóre projekty Business Coachingowe polegają na tym, aby szybko, w mocno skoncentrowanych dawkach „uruchomić” klienta. Warto też pamiętać stare powiedzenie: „nigdy nie ma dość czasu, aby zrobić to dobrze, ale zawsze jest wystarczająco dużo czasu, aby to zrobić od nowa”. Skuteczny Coaching w biznesie będzie zwiększać prawdopodobieństwo sukcesu. Inwestując w coaching, oszczędzisz przyszły czas i zarobisz większe pieniądze.
Mit nr 7. Business Coaching jest zbyt drogi i tylko bogaci ludzie mogą sobie pozwolić własnego coach biznesu.
Rzeczywistość: Może to może być prawdą, ale na pewno nie w przypadku wszystkich Coachów Biznesu. Rozmawiając z potencjalnymi klientami potrzebującymi Business Coachingu, stawiam na wartości, które pomogą mu osiągnąć wzrost i rozwój biznesu oraz poprawią efektywność działania, a także przyczynią się do realizacji celów osobistych. Jeżeli obie strony mogą osiągnąć wzajemnie zadowolenie, to korzyści finansowe mogą stać się sprawą drugorzędną.

Mit nr 8. Mogę coachować się za darmo lub można po prostu porozmawiać z najlepszym przyjacielem.

Rzeczywistość: Nie ważne jak bardzo Twój najlepszy przyjaciel będzie się starał, to nie może być bezstronny, tak jak coach. Twój najlepszy przyjaciel nie będzie zadawał Ci trudnych pytań, które muszą być zadane i nie przyniesie to oczekiwanych korzyści, jak z prawdziwym coachem.

Mit nr 9. Mężczyźni nie mogą coachować kobiet, a kobiety nie mogą coachować mężczyzn.

Rzeczywistość: Skuteczny Coaching Biznesowy jest neutralny pod względem płci. W rzeczywistości, czasami coaching płci przeciwnej może ułatwić spojrzenie na firmę z szerszej perspektywy.

Mit nr 10. Coach Biznesu musi mieć osobowość podobną do Twojej.

Rzeczywistość: Business coaching jest skoncentrowany na wzroście i rozwoju firmy, a coach posiadający inną osobowością daje możliwość spojrzenie działalność gospodarczą z nowej perspektywy.

 

Znalazłeś w tekście elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia.

Autor: Maciej Kozubik – Dyplomowany Coach, Trener Biznesu, Ekonomista. Absolwent dwóch uczelni wyższych (Akademii Ekonomicznej w Katowicach i Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu). Pracował w korporacjach, w tym międzynarodowych. Praktyk biznesu. Nieprzerwanie podąża przed siebie, wyznacza sobie ambitne cele i szuka nowych inspiracji. To, co go wyróżnia, to silna wiara w ludzi i ich potencjał, dlatego namawia ich do inwestowania w siebie i rozwijania swoich pasji. Jest przekonany, że każdy jest stworzony, by odnosić sukcesy. Dzisiaj zajmuje się coachingiem i szkoleniami.

Komentarze (2)

  • Jurek
    22 sierpień 2015 o 15:31 |
    Gdziekolwiek jestesmy, zawsze jestesmy na poczatku drogi.Czasami jest potrzebny taki “wredny gosc” ktory zadajac klopotliwe i deprymujace pytania doprowadzi do swoistego “””ooo, a czemu ja na to nie wpadlem””Kazdy sposob, kazda dodatkowa wiedza pozwalajaca rozwijac firme jest bardzo wazna.Jezeli tylko jest nas na nia stac, warto zainwestowac.jezeli nas nie stac-poczekajmy, zarobimy i na nia
    • Maciej Kozubik
      14 wrzesień 2015 o 13:16 |
      Święte słowa 🙂